Här nedan hittar du länkar till sammanställningar över lediga jobb socialsekreterare i Sveriges alla län, klicka dig enkelt vidare för att se om det finns några jobb socialsekreterare i t.ex. Stockholm, Dalarna eller Norrland. Längst ner på sidan har vi även sammanställt ett urval av lediga jobb socialsekreterare i hela Sverige.
Hos företag: Huddinge kommun, Socialjouren Södertörn
Deadline: 2025-08-10
I Huddinge kommun arbetar vi för att skapa ett hållbart samhälle, där natur, teknik och god service samspelar. Huddinge är en stor Stockholmskommun med cirka 6 400 medarbetare och fler än 110 000 invånare. Hos oss känner du dig trygg, delaktig och stolt när vi med kraft gör skillnad, varje dag!
Soc.. Klicka för att visa hela beskrivningenialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och omsorg för personer med funktionsnedsättningar. Vi arbetar förebyggande med stöd, insatser och myndighetsutövning till barn, ungdomar, familjer, vuxna, äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vårt uppdrag är att öka individers förutsättningar att leva under så bra levnadsvillkor som möjligt samt att stärka individer till att leva ett självständigt liv. Vi är en socialtjänst som ligger i framkant i preventionsarbetet och i omställningsarbetet till en än mer lätt tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst.
Enhetsbeskrivning
Socialjouren arbetar med akut socialt arbete i de fyra Södertörnskommunerna Botkyrka, Haninge, Nynäshamn och Huddinge. Socialjouren bemannas söndag-torsdag kl.15.30-02.00, samt fredag-lördag kl.13.30-02.00. Varje arbetspass bemannas med fyra socialsekreterare. I tjänsten ingår viss beredskap efter ordinarie arbetstid. Handledning, personalmöten samt vissa planerings och utbildningsdagar ingår i tjänsten. Socialjouren har sina lokaler Paradistorget 14 i Huddinge C. Enheten består av enhetschef och 8 socialsekreterare. Socialjouren har en vikariepool med 13 socialsekreterare. Det är en stabil arbetsgrupp, denna rekrytering beror på en kommande pensionsavgång.
Om arbetet
Arbetet på Socialjouren innebär ett kvalificerat akut socialt arbete. Som socialsekreterare på Socialjouren handlägger du ärenden för invånare som kan vara i behov av akuta insatser. Arbetet innebär myndighetsutövning enligt SoL, LVU och LVM samt råd och stöd inom alla åldersgrupper. I arbetsuppgifterna ingår att bedöma den enskildes vårdbehov/hjälpbehov, fatta beslut, verkställa beslut, dokumentera, samverka, samordna insatser, stödja och motivera. Vårt mål är att ge invånare ett rättssäkert och gott bemötande i den akuta situationen.
Din profil
Du är utbildad socionom (krav) och har erfarenhet inom verksamhetsområdet Individ- och familjeomsorgen. Meriterande är erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och ungdom. Du har ett intresse av att lära dig mer inom de verksamhetsområden som du inte tidigare har direkt yrkeserfarenhet av.
Giltigt B-körkort är ett krav i tjänsten.
Du är serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa och etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du har en förmåga att både flexibelt och självständigt driva arbetet framåt samt i samarbete med dina arbetskamrater. Du har förmågan att prioritera, göra korrekta avvägningar och fatta beslut i akuta situationer. Du har ett stort intresse att tillsammans med teamet fortsätta utveckla och förbättra arbetsmetoderna inom det akuta sociala arbetet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Varför Huddinge?
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner (https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner)
Upplysningar
Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta Sofie White, Enhetschef: sofie.white@huddinge.se (mailto:sofie.white@huddinge.se)
Tillträde: Oktober 2025
Välkommen in med din ansökan!
Deadline: 2025-08-10
Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta pla.. Klicka för att visa hela beskrivningents, utvecklas och bidra.
En av våra socialsekreterare som arbetar med placerade barn flyttar iväg från oss och då letar vi efter Dig som vill komma och ersätta hen!
Vi har för att möta omställningen till en ny socialtjänstlag och ökad tillgänglighet utökat enheten med två tjänster på enheten för att säkerställa en god kvalitet för våra medborgare.
Enheten består av en Enhetschef som till sin hjälp har två förste socialsekreterare som leder varsitt team, ett med Mottagning och Utredning samt ett placeringsteam som arbetar med placerade barn.
Hos oss får du komma till den lilla kommunen med hjärtat på rätta stället! Här arbetar vi teambaserat och satsar på att både ha en bra arbetsmiljö med medarbetare som trivs och vill stanna, samtidigt som vi verkligen värnar om våra familjer. Vi är inne i ett spännande och intensivt utvecklingsskede, där vi satsar mycket på att komma in tidigt med stödinsatser för barn och familjer i samverkan med skolan, vi håller också på att implementera Signs of Safetys förhållningssätt i vårt dagliga arbete och med det utvecklar vi hur vi arbetar med barns Nätverk och kommunens egna resurser för att hjälpa familjer på hemmaplan. Vi arbetar mycket nära vår egen öppenvård som ligger i Öppenvårdens hus inte ens ett stenkast från Socialkontorets utredningsenheter.
Här på Barn och Unga får du jobba tillsammans med ett team där vi värdesätter tillit och ansvarstagande, vi har ett prestigelöst och nyfiket förhållningssätt till både varandra och våra familjer. Här är inga frågor dumma frågor, vi har högt i tak och lär oss av varandra. Vi värnar om en god hållbarhet för oss alla och ser till att ha en positiv gemenskap där ingen lämnas utanför, vi delar både glädje och smärta i vårt jobb. Vi ser till att skapa utrymme för gemensamma pauser, vi sluter upp tillsammans när det brinner till och vi ser hela enheten som ett enda stort team.
Om du vill jobba i en arbetsgrupp där vi alla alltid gör det lilla extra både för oss själva, varandra och våra familjer – då har du kommit rätt!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare för placerade barn arbetar du med att följa upp barnets situation och arbetar nära tillsammans med tex familjehemssekreterare, HVB, skyddade boenden, stödboenden, SiS och kollegor för att tillförsäkra barnet rätt stöd. I arbetet ingår också att aktivt och regelbundet ha kontakt med barnets eget nätverk och se över möjligheterna till en återförening mellan barn, föräldrar och nätverk.
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen
B-körkort
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välkommen med din ansökan!
Deadline: 2025-08-31
Hos företag: Grums kommun, Individ- och familjeomsorg
Deadline: 2025-07-31
Grums kommun är en del av Karlstadsregionen och ligger vid Vänerns strand, 20 minuters bilfärd från Karlstad. Hos oss får du alla de fördelar som finns av att arbeta i en liten kommun. Här har vi jobb som märks. Tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invån.. Klicka för att visa hela beskrivningenare i fokus. Genom att följa vår värdegrund skapar vi en välkomnande kommun där det råder engagemang, delaktighet, professionalism och arbetsglädje.
Individ och familjeomsorgen består av två enheter; Vuxen och LSS samt Barn och unga. Tillsammans arbetar vi i samverkan med kommunens övriga verksamheter och andra relevanta samverkansparters.
Hos oss gör du skillnad!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu socialsekreterare som ska arbeta med barn och unga. Vi arbetar med myndighetsutövning och de huvudsakliga arbetsuppgifterna är att handlägga barnavårdsärenden 0-20 år enligt SoL och LVU.
Arbetsgruppen består av tio socialsekreterare och två förste socialsekreterare. Arbetet sker i nära samarbete med barnet, dess familj och nätverk.
Hos oss får du möjlighet att arbeta brett i ditt uppdrag och hantera utmanande ärenden - det är just det som gör vårt arbete så spännande och betydelsefullt. Vårt mål är att stödja barn, unga och deras föräldrar i att skapa en positiv förändring.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga inom individ- och familjeomsorgen. Erfarenhet av Procapita samt utbildning i BBIC är meriterande.
Du har ett genuint intresse för människor och förmåga att kombinera myndighetsutövning med värme och engagemang. Du uttrycker dig väl i både tal och skrift och har en god kommunikativ förmåga.
Vi förutsätter att du är prestigelös och förstår värdet av samarbete både med kollegor och externa samarbetspartners för att nå gemensamma mål. Du är nyfiken, modig och villig att utvecklas. Vårt arbete är inte alltid enkelt, men det är alltid meningsfullt. Om detta tilltalar dig kan du vara rätt person för oss.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Självklart delar du vår värdegrund om att vara professionell, välkomnande, engagerad och delaktig!
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via post eller mejl.
I Grums kommun vill vi ha en mångfald i arbetslivet och ta tillvara på de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför vår verksamhet.
Varmt välkommen med din ansökan!
Genom att skicka in din ansökan godkänner du att dina personuppgifter används i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning för att Grums kommun ska kunna tillhandahålla det stöd och den service kommunen ansvarar för. Läs mer på grums.se/personuppgifter.
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.
Deadline: 2025-07-31
Hos företag: Södertälje kommun
Deadline: 2025-08-01
Vi behöver anställa fler av Sveriges bästa socialsekreterare. På Barn och Ungdom får du ett meningsfullt och utmanande arbete. Vi utför arbetsuppgifter som gör skillnad för våra barn och unga – hos oss är det på riktigt.
Myndighet Placering vågar och kan möta utsatta barn. Vi utgår alltid från Barnk.. Klicka för att visa hela beskrivningenonventionen med barnets behov och delaktighet i fokus och handlägger barnavårdsärenden med hög kvalitet och effektivitet.
Vår enhet består av 22 socialsekreterare, 1 administratör, 3 gruppledare samt en resultatenhetschef.
Vi har ställt om verksamheten inom Barn och Ungdom till att stödja förhållningssättet Signs of safety. Som medarbetare är du vår viktigaste resurs, därför arbetar vi konstant med att utveckla arbetssätt och verktyg för att vi tillsammans ska kunna nå våra utmanande mål och klara vårt uppdrag.
Här finns möjligheter att påverka utveckling och utformande av arbetssätt.
Eftersom tre av våra medarbetare går vidare till nya äventyr söker vi nu tre nya socialsekreterare.
Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att genomföra uppföljningar av insatser för placerade barn, att stötta barn och deras biologiska föräldrar och nätverk, inklusive ensamkommande barn, som har behov av vård i nätverkshem, jourhem och familjehem enligt SoL eller LVU. Socialsekreteraren och familjehemssekreteraren arbetar i ett gemensamt team kring det placerade barnet.
Vi är sedan 1 september 2024 en ny enhet som samarbetar tätt med familjehemssekreterare på Uppdragstagarenheten.
Eftersom vi är en ny enhet kommer vi 2025 att lägga fokus på:
- Arbetsmiljö - Det är viktigt att vi ha en bra arbetssituation och trivs på jobbet.
- Att tydliggöra roller och förväntningar - Vi vill förebygga oklarheter och förvirring genom att vi alla på enheten vet vad som förväntas av mig själv och vad jag kan förvänta mig av chefer och kollegor.
- Att alla placerade barn har en relation med sin socialsekreterare - vi ska träffa barnen ofta och utveckla vår kunskap i att prata med barn om svåra saker och våld.
Jag som chef vill att du ska känna:
- Att dina tankar och idéer tas emot positivt.
- Att du är viktig på arbetsplatsen.
- Att jag har tid för dig.
- Att du får det stöd du behöver.
Vem är du?
På enheten Myndighet Placering representerar du Socialtjänsten Barn och Ungdom gentemot klienter, medborgare och samverkansparter. Du besitter därför en bred kunskap om socialtjänstens myndighetsutövning och insatser och kan göra självständiga bedömningar i ärenden.
Personliga egenskaper:
- Vi söker dig som har ett tydligt barnperspektiv.
- Vi ser att du är professionell i din yrkesroll och visar respekt för ditt uppdrag och arbetar utifrån vår värdegrund.
- Du är ansvarstagande, vilket innebär att du tar ansvar för ett arbetsklimat som utvecklar verksamheten.
- Du är engagerad och motiverad och använder din kunskap och dina förmågor för att utveckla verksamheten.
Krav:
- Socionomexamen
- God datorvana (t.ex. Office-paketet)
- Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
- Körkort B
- Erfarenhet av socialt arbete med barn och/eller ungdomar
Meriterande:
- Erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning.
- Utbildning i Signs of Safety.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetstiden är förlagd till kontorstider 8-17, men visst kvälls- och helgarbete kan förekomma.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder ett meningsfullt och stimulerande arbete i en verksamhet som präglas av hög kompetens, engagemang och gott samarbete!
Socialtjänsten i Södertälje är en stor organisation med goda möjligheter till intern karriärsutveckling, både genom att bredda kompetensen genom olika typer av tjänster och att åta sig utvecklande uppdrag inom sin ordinarie tjänst.
När du jobbat hos oss ett tag kommer du att ha en bred erfarenhet av att möta människor med olika utmaningar, ingen dag är den andra lik! Hos oss finns väl utvecklade rutiner och metoder som kommer att vara ett gott stöd i ditt arbete.
Våra chefer har stor kunskap och erfarenhet av att arbeta med barn och unga. Vi satsar på ledarskapsutveckling för både enhetschefer och gruppledare, vilket skapar goda förutsättningar för ett tydligt och tryggt ledarskap i alla led. Vi tror på ett nära ledarskap och våra chefer uppmuntrar till lärande och utveckling genom hög grad av tillit och ett coachande förhållningssätt.
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner
Välkommen till oss!
Övrigt
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Deadline: 2025-08-01
Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta pla.. Klicka för att visa hela beskrivningents, utvecklas och bidra.
Enheten består av en enhetschef och 13 medarbetare fördelat på en mottagnings- och utredningsgrupp samt en placeringsgrupp. Varje grupp arbetsleds av en 1:e socialsekreterare.
Hos oss får du komma till den lilla kommunen med hjärtat på rätta stället! Här arbetar vi teambaserat och satsar på att både ha en bra arbetsmiljö med medarbetare som trivs och vill stanna, samtidigt som vi verkligen värnar om våra familjer. Vi är inne i ett spännande och intensivt utvecklingsskede, där vi satsar mycket på att komma in tidigt med stödinsatser för barn och familjer i samverkan med skolan. Vi håller också på att implementera Signs of Safetys förhållningssätt i vårt dagliga arbete och med det utveckla hur vi arbetar med barns nätverk och kommunens egna resurser för att hjälpa familjer på hemmaplan. Vi arbetar mycket nära vår egen öppenvård som finns i Öppenvårdens hus, vilken ligger i nära anslutning till vår arbetsplats.
Här på Barn och Unga får du jobba tillsammans med ett team där vi värdesätter tillit och ansvarstagande. Vi har ett prestigelöst och nyfiket förhållningssätt till både varandra och våra familjer. Här är inga frågor dumma frågor, vi har högt i tak och lär oss av varandra. Vi värnar om en god hållbarhet för oss alla och ser till att ha en positiv gemenskap där ingen lämnas utanför. Vi ser till att skapa utrymme för gemensamma pauser, vi sluter upp tillsammans när det brinner till och vi ser hela enheten som ett enda stort team.
Om du vill jobba i en arbetsgrupp där vi alla alltid gör det lilla extra både för oss själva, varandra och våra familjer – då har du kommit rätt!
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att vara en av två mottagningssekreterare och dina arbetsuppgifter blir i första hand att ta emot orosanmälningar och ansökningar samt agera rådgivande i kontakt med privatpersoner och andra professioner. I arbetet ingår även att hantera mindre utredningar såsom yttranden och ansökningar.
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen
Som person är du organiserad, ansvarstagande, metodisk och noggrann i ditt sätt att tänka och arbeta. Du har lätt för att planera och har en bra ordning på saker och ting, du trivs helt enkelt med att ha en plan och genomföra dem samt hålla deadlines.
Du kan och vill gärna anpassa dig till nya arbetssätt. Att samarbeta med andra tillför mycket till dig eftersom samarbete innebär god kommunikation, trygghet och en gemensam målbild.
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välkommen med din ansökan!
Deadline: 2025-08-23
Sävsjö kommun är en liten kommun där det finns stora möjligheter att växa. I den lilla kommunen är det nära mellan människor – mellan dig och dina kollegor och mellan medarbetare och chefer. Tillsammans arbetar vi för att ge våra invånare bästa möjliga service och i våra team får du chans att ta pla.. Klicka för att visa hela beskrivningents, utvecklas och bidra.
Vi söker nu en socialsekreterare till enheten skadligt bruk och beroende samt socialpsykiatri.
Enheten består idag av fyra socialsekreterare och är organiserad inom myndighet vuxen inom Individ- och familjeomsorgen.
Övriga enheter som ingår i myndighet vuxen är våld i nära relation, biståndshandläggning SoL samt biståndshandläggning LSS.
Du har nu möjligheten att söka ett spännande, kreativt och stimulerande arbete där du kommer att utreda behov, fatta beslut och följa upp beviljade insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL).
Vi arbetar för en god arbetsmiljö och att alla socialsekreterare har en rimlig arbetsbelastning, där du som socialsekreterare kan utföra arbetet på ett rättssäkert och kvalitativt bra sätt och samtidigt ha tid för reflektion och kollegialt stöd. Hos oss får du en nära arbetsledning av en enhetschef och en 1:e socialsekreterare som fungerar som bollplank för dig i ditt arbete. Vi tillämpar flextid och du har möjlighet att ansöka om semesterväxling samt erbjuder friskvårdsbidrag. Vi erbjuder extern handledning och kompetensutveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer främst att arbeta med stöd till personer från 18 år som har en missbruks- eller beroendeproblematik samt personer som har en psykisk funktionsnedsättning. I enheten ingår även arbete med våldsutövare samt socialtjänstens del i arbetet med avhopparverksamhet.
Vi tror på att det sociala förändringsarbetet måste bedrivas tillsammans med den enskilde för att kunna uppnå en positiv förändring i livssituationen och goda förutsättningar inför framtiden. Samarbete och samverkan med andra viktiga samarbetspartners och aktörer såväl inom som utanför organisationen är en förutsättning för att få en hållbar planering.
Vi utgår från MI (Motiverande samtal) som förhållningssätt. ASI (Addiction Severity Index) och IBIC (Individens behov i centrum) är utgångspunkt i utredningsarbetet. Har du inte kunskapen i dessa arbetssätt får du utbildning.
Du kommer handlägga ansökningar från personer med psykisk ohälsa såväl som samsjuklighet, missbruk och beroende. Du följer även upp insatser och gör bedömningar kring förändringar i planering.
Du kommer att arbeta med myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan likvärdig utbildning innefattande minst 15 högskolepoäng i socialrätt gärna med erfarenhet av myndighetsutövning.
Som person vill vi att du visar engagemang och intresse för målgrupperna och har ett strukturerat och självständigt arbetssätt i dialog med chef och kollegor, att du är ansvarsfull, empatisk och trygg. Du har god förmåga att planera och organisera ditt arbete, samt kan vara flexibel och bidra med ett gott arbetsklimat.
Du har goda kunskaper att kunna hålla samtal och på ett rättssäkert sätt föra dokumentation. Du har respekt för de individer du möter, med en tydlighet samt förmåga till avgränsning. Arbetet kräver att du ser till människors lika värde, ser möjligheter och kan förmedla detta i din yrkesutövning på ett respektfullt sätt.
Vi värdesätter ett gott bemötande och att du har lätt för att samarbete. Vi är en liten grupp som är beroende av varandras flexibilitet och att hantera förändringar som kan ske under arbetsdagen.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Provanställning kan komma att tillämpas.
B-körkort är ett krav.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välkommen med din ansökan!
Deadline: 2025-08-03
Hos företag: Forshaga kommun, Lärande o Arbete
Deadline: 2025-07-27
Varmt välkommen till Forshaga kommun!
Vi är cirka 1000 medarbetare vars gemensamma uppdrag är att skapa en bra plats att bo, leva och verka. I vår vision ”Forshaga kommun 2040 – varmt välkommen” står principerna bakom mänskliga rättigheter i centrum. Här ska alla känna sig välkomna, trygga och ink.. Klicka för att visa hela beskrivningenluderade. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare - varje dag!
Forshaga kommun är en del av Karlstadsregionen i södra Värmland, vackert beläget längs Klarälven. Här bor runt 11 500 invånare med närhet till natur, fritidsaktiviteter, service och kultur. Hos oss har du möjlighet att leva ett tryggt liv rikt på upplevelser i ditt eget tempo. Tillsammans skapar vi en plats med hjärtat på rätta stället att komma hem till!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och känner stolthet, engagemang och delaktighet. Vi vill erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och anställningsvillkor så att du vill stanna kvar och utvecklas tillsammans med oss. Som anställd hos oss har du tillgång till en rad olika förmåner för bland annat hälsa, friskvård och ledigheter.
Individ och familjeomsorgen, IFO, återfinns inom förvaltningen Lärande och Arbete tillsammans med Individ och utveckling, där arbetsmarknadsenheten och integration ingår, samt Vuxenutbildningen och kommunens Lärcenter.
Det är en bredd av verksamheter , och samarbetet inom Lärande och Arbete och kommunen i stort är en framgångsfaktor. Ett av förvaltningens viktigaste uppdrag är att fortsätta skapa positiva effekter av vår samverkan för de vi är till för och att ge förutsättningar till ett tryggt och självständigt liv.
Individ- och familjeomsorgen (IFO) arbetar i huvudsak med ansökningar och anmälningar som rör barn, familjer och vuxna. I IFO:s uppdrag ingår även att utföra och följa upp insatser enligt SoL, LVU och LVM.
Individ och familjeomsorgen har nu ett ledigt vikariat som socialsekreterare med inriktning ekonomiskt bistånd.
Beskrivning
Hos oss får du möjlighet att jobba med ambitiösa och kompetenta medarbetare, där vi har ett tydligt fokus på de vi är till för. Vi arbetar med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom och utom enheten och gentemot våra klienter.
IFO har en Vuxengrupp, en Barngrupp och en gemensam Öppenvård som hanterar familjebehandling och beroendebehandling. Inom Öppenvården ryms också öppet föräldrastöd och ungdomskurator.
Vuxengruppen består av 7 medarbetare och har en ärendehandledare som stöttar och handleder i vardagen. Som ny socialsekreterare får man också en kollega som mentor under den första tiden.
Arbetsuppgifter
Vuxengruppen hanterar myndighetsutövning avseende ekonomiskt bistånd, skadligt bruk och beroende, våld och bostadssocialt kontrakt.
Vi söker dig som vill arbeta med människor i svåra livssituationer och som har kunskap om ekonomiskt bistånd.
I arbetsuppgifterna ingår intern samverkan inom förvaltningen samt extern samverkan med exempelvis Regionen. Du kommer att träffa personer från 18 års ålder där det även kan ingå att ha kontakt med anhöriga.
Du beslutar om insatser för att möta de behov den enskilde har, utifrån respektive målgrupp.
Kvalifikationer
Du är socionom, och har gärna erfarenhet av arbete med Vuxengruppens område. Du har goda kunskaper i gällande lagstiftning.
Du ska även ha god vana av att dokumentera och uttrycka dig väl i tal och skrift. Det är viktigt i arbetet att du är strukturerad och flexibel. Du är lösningsfokuserad och har en god samarbetsförmåga inom och utom den egna verksamheten. Vi prioriterar att tillsammans värna om vår arbetsglädje, och stöttar varandra i arbetet. Det är vad vi tror gör skillnaden för ett hållbart arbetsklimat. Känner du att du passar in i detta sammanhang är du välkommen med din ansökan. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B körkort är ett krav.
Villkor
Vikariat till och med 2026-06-14. Vänta inte med att skicka in din ansökan, rekrytering kan komma att ske under ansökningsperioden.
Välkommen med din ansökan! Vi vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg på vår hemsida. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter finner du https://www.forshaga.se/GDPR Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Deadline: 2025-07-27
Hos företag: Forshaga kommun, Förvaltningen för lärande och arbete
Deadline: 2025-07-27
Varmt välkommen till Forshaga kommun!
Vi är cirka 1000 medarbetare vars gemensamma uppdrag är att skapa en bra plats att bo, leva och verka. I vår vision ”Forshaga kommun 2040 – varmt välkommen” står principerna bakom mänskliga rättigheter i centrum. Här ska alla känna sig välkomna, trygga och ink.. Klicka för att visa hela beskrivningenluderade. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare - varje dag!
Forshaga kommun är en del av Karlstadsregionen i södra Värmland, vackert beläget längs Klarälven. Här bor runt 11 500 invånare med närhet till natur, fritidsaktiviteter, service och kultur. Hos oss har du möjlighet att leva ett tryggt liv rikt på upplevelser i ditt eget tempo. Tillsammans skapar vi en plats med hjärtat på rätta stället att komma hem till!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och känner stolthet, engagemang och delaktighet. Vi vill erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och anställningsvillkor så att du vill stanna kvar och utvecklas tillsammans med oss. Som anställd hos oss har du tillgång till en rad olika förmåner för bland annat hälsa, friskvård och ledigheter.
Förvaltningens uppdrag är att erbjuda vuxna vägledning och utbildning i det livslånga lärandet. Inom förvaltningen finns också vägledning och stöd till vuxnas individutveckling mot en egen försörjning. Förvaltningen ansvarar för integration och samordnar även arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Beskrivning
Individ- och familjeomsorgen (IFO) är en del av förvaltningen Lärande och Arbete, tillsammans med Individ och utveckling, Vuxenutbildningen och kommunens Lärcenter.
IFO ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL, LVU och LVM för barn och vuxna, samt erbjuder öppenvård och öppet stöd. Totalt arbetar cirka 35 personer inom verksamheten. Vårt gemensamma mål är att skapa positiva resultat för dem vi är till för.
Vi söker nu socialsekreterare till vår barngrupp – både en tillsvidaretjänst och vikariat.
IFO är indelat i Barngrupp, Vuxengrupp och en gemensam Öppenvård med fokus på familje- och beroendebehandling, samt föräldrastöd och ungdomskurator. Barngruppen består av tolv medarbetare, varav en har mottagningsfunktion. Två ärendehandledare ger stöd i det dagliga arbetet, och nya socialsekreterare får en mentor vid start. Vi arbetar familjeorienterat och lösningsfokuserat.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare har du ansvar för:
- Myndighetsutövning för barn och unga
- Utreda barns behov, följa upp öppenvårdsinsatser och placeringar
- Rekrytera, utreda och handleda uppdragstagare
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom, eller har motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig. Det är en fördel om du har utbildning i Signs of safety och/eller BBIC. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta inom barnvård eller annan myndighetsutövning. Det är meriterande om du har erfarenhet av att handleda och vägleda uppdragstagare.
Förvaltningens olika verksamheter samverkar nära, vilket är en viktig framgångsfaktor. Därför ser vi att du arbetar bra med andra människor genom ett lyhört och kommunikativt sätt. Du tar ansvar för din uppgift och planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt så tidsramar hålls. Vi ser att du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter då rollen kan innebära snabba förändringar. Det är viktigt att du handlar i enlighet med fattade beslut och kan behålla ett lugn vid mer stressande situationer.
Tjänsten kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. B körkort är ett krav.
Vad vi erbjuder dig
Hos oss får du möjlighet att jobba med ambitiösa och kompetenta medarbetare, där vi har ett tydligt fokus på de vi är till för. Vi arbetar med delaktighet och kvalitet på ett respektfullt sätt både inom och utom enheten och gentemot våra klienter.
Som anställd hos får du också ta del av förmåner som exempelvis friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, flexibel arbetstid och kontinuerlig kompetensutveckling.
För dig som inte bor i kommunen finns pendlingsmöjligheter med till exempel cykelväg längs Klarälvsbanan och buss från Karlstad. Som nyanställd inom Forshaga kommun får du även 500 extrapoäng hos forshagabostäder, vilket räcker till att få en lägenhet.
Villkor
Eftersom du kommer att arbeta med barn och unga, vill vi att du lämnar utdrag ur belastningsregistret före anställning. Blankett för att söka utdrag ur belastningsregister hittar du på https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse
Rekrytering kan komma att ske under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan!
Välkommen med din ansökan! Vi vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg på vår hemsida. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter finner du https://www.forshaga.se/GDPR Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Deadline: 2025-07-27
Hos företag: Nybro kommun, Individ- och familjeförvaltningen, Barn och familj
Deadline: 2025-07-20
Nybro kommun är en expansiv kommun i det småländska glasriket med cirka 20 000 invånare. Här finns stora och små företag främst inom glas-, trä- och pappersindustrin - flera av dem världsledande inom sina respektive branscher.
Kommunen har ett strategiskt läge mellan de tre regionala centrumen Kalma.. Klicka för att visa hela beskrivningenr, Karlskrona och Växjö. Kommunikationerna är goda med järnväg samt en flygplats inom tre mil.
I Nybro kommun finns möjligheterna att välja attraktiva boende med vackra miljöer i staden eller på landsbygden. Möjligheterna till rekreation och friluftsliv är goda då det aldrig är långt till naturen.
Nybro kommuns vision är "Med trygghet, nyfikenhet och nytänkande bygger vi en ny bro till framtidens större Nybro."
Individ- och familjeförvaltningen ansvarar för insatser enligt SoL och LSS som omfattas av individ- och familjeomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Kommunmedborgare som är i behov av socialtjänstens insatser kan erhålla råd, stöd och bistånd. I de flesta fall ges vårt bistånd och våra insatser efter en individuell bedömning som del av vår myndighetsutövning. Vi har ambitionen att de insatser vi ger ska leda till självständighet.
Verksamheten fokuserar på insatser till barn, ungdomar och deras föräldrar, missbruksproblematik, våld i nära relationer, personer med funktionsnedsättning som behöver stöd i sin dagliga livsföring, personer i behov av försörjningsstöd, arbetsmarknadsåtgärder, rehabilitering och integration.
Nu söker vi en vikarie till Familjehemsteamet. Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsteamet ansvarar för vården av placerade barn, stöd till deras ursprungsfamiljer, familjehem samt rekrytering och utbildning av familjehem. I teamet finns barnhandläggare, (socialsekreterare) familjebehandlare och rekryterare av familjehem. Teamet har en organisation, rutin och metod byggd för att skapa de bästa förutsättningarna för att nå målet med vården genom att arbeta med det tredelade föräldraskapet. Vi arbetar i ärendeteam som består av minst barnets handläggare och familjebehandlare.
Som socialsekreterare är du barnets handläggare och de huvudsakliga arbetsuppgifterna är att planera, genomföra och följa upp vården av placerade barn enligt Socialtjänstlagen eller lagen om vård av unga. Du är en av 5 handläggare i teamet. Vi använder BBIC (barns behov i centrum) och har procapita som verksamhetssystem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller på annat sätt uppfyller gällande behörighetskrav. Du har erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning inom området barn och unga. Du har därigenom goda och fördjupade kunskaper i BBIC och gällande lagstiftning företrädesvis SoL, LVU, OSL och FB. Det är meriterande om du har erfarenhet av utredning inom barn och unga och därtill LVU. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Tjänsten innefattar registerkontroll och sökande måste uppvisa utdrag från polisens belastningsregister innan anställning sker. Löpande urval sker under rekryteringsprocessen.
ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Efter att du sökt första gången kan du logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter samt ändra i det personliga brevet. Därmed kan du söka andra tjänster inom Nybro kommun eller andra organisationer anslutna till Offentliga jobb. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning.
Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag. Vi undanber oss också samtal från annonssäljare.
Deadline: 2025-07-20
Hos företag: Haparanda Kommun
Deadline: 2025-08-28
Välkommen till socialförvaltningen – där vi gör skillnad varje dag! Vårt uppdrag är att erbjuda förstklassig vård och omsorg samt bedriva verksamheter som stöttar individer i att leva självständiga och aktiva liv.
Hos oss arbetar vi med hjärta och engagemang för att skapa en trygg och stödjande milj.. Klicka för att visa hela beskrivningenö för alla i vår kommun. Vi söker nu passionerade och omtänksamma medarbetare som vill vara med och forma framtidens omsorg i Haparanda.
Är du redo att ta nästa steg i din karriär och bidra till att förbättra livskvaliteten för våra invånare? Kom och bli en del av vårt dedikerade team!
Dina arbetsuppgifter
Barn och familjegruppen söker nu en socialsekreterare. Arbetslaget består av 6 socialsekreterare som leds av en enhetschef. Gruppen har ett nära samarbete och stödjer varandra i arbetet.
Som socialsekreterare inom barn- och familjegruppen har du en spännande och meningsfull roll där du får göra skillnad för barn och unga. Du arbetar med förhandsbedömningar, utredningar, stöd och uppföljning av insatser till barn, ungdomar och föräldrar. Vi arbetar enligt BBIC (Barns Behov I Centrum) som är ett enhetligt system för den sociala barnavården. Målet med vårt arbete är att hjälpa föräldrar att klara sina inbördes relationer och föräldrarollen bättre. Ytterst är målet att barnen och ungdomarna i familjerna mår bra. Vi strävar efter att ge familjer stöd i ett tidigt skede och så långt det är möjligt på hemmaplan. För att nå målet samverkar vi med andra resurser, till exempel myndigheter och organisationer.
Din profil
Vi söker dig som har socionomexamen och brinner för att arbeta med barn och unga och som vill göra en positiv skillnad i deras liv. Som person är du strukturerad, relationsskapande och lösningsorienterad. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
• B-körkort är ett krav
• Erfarenhet från dokumentationsystemet Pulsen Combine är en fördel
• God samarbetsförmåga och ett professionellt bemötande
• Goda kunskaper att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Erfarenhet av socialt utrednings- och behandlingsarbete inom barn och unga och/eller dokumentationsvana är meriterande.
• Det meriterande om du har efarenhet av missbruksarbete.
Vi arbetar med urvalet löpande, vilket innebär att du kan komma att bli kallad till intervju med kort varsel, så skicka gärna in din ansökan redan idag.
Mer information om vår organisation och kommun hittar du på haparanda.se och nykommun.se (https://www.haparanda.se)
(https://www.nykommun.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Deadline: 2025-08-28