Platsannons.nu/Jobbsökartips/Effektivisera jobbsökandet

7 sätt att effektivisera ditt jobbsökande

Det kan vara svårt att hitta ett jobb. Men med rätt verktyg och strategier kan det bli mycket lättare. I den här artikeln delar vi med oss av 10 sätt att effektivisera ditt jobbsökande och göra det mer effektivt.

  1. Utnyttja jobbsökmotorerna. Jobbsökmotorer såsom vår sajt Platsannons.nu, Arbetsförmedlingen och Monster är bra hjälpmedel för att hitta jobbannonser i ditt område.
  2. Använd LinkedIn för att skapa nätverk. Det är väldigt enkelt att använda LinkedIn för att nå ut till rekryterare och potentiella arbetsgivare, gå med i relevanta grupper och leta efter jobbannonser från företag som du är intresserad av.
  3. Få rekommendationer. Fråga dina bekanta om de känner till några lediga jobb eller företag som anställer, eller om de kan hänvisa dig till någon som kan hjälpa dig.
  4. Gå med i yrkesorganisationer och delta i nätverksevenemang. Yrkesorganisationer är ett bra sätt att nätverka och lära sig om nya arbetstillfällen.
  5. Registrera dig för jobbevakningar. Jobbevakningstjänster skickar dig e-post när jobb som motsvarar dina kriterier blir tillgängliga, så att du inte behöver ägna tid åt att söka manuellt varje dag.
  6. Förbättra ditt CV och ditt personliga brev. Se till att ditt CV är uppdaterat och anpassat till den tjänst du söker.
  7. Följ företag och rekryterare på sociala medier. Twitter är ett utmärkt sätt att hålla dig uppdaterad om jobbannonser från företag som du är intresserad av att arbeta för och om trender på arbetsmarknaden.

Det finns många sätt att göra ditt jobbsökande enklare och effektivare. Genom att använda jobbsökmotorer, LinkedIn, rekommendationer, yrkesorganisationer och sociala medier kan du hitta jobb snabbare och enklare. Se till att ditt CV är uppdaterat och relevant för det jobb du söker, och följ företag och rekryterare på Twitter för att hålla dig uppdaterad om jobbannonser. Lycka till i ditt jobbsökande!


Skrivet av Jörgen Karlsson

Skriv en kommentar