Här nedan hittar du länkar till sammanställningar över lediga jobb landskapsarkitekt i Sveriges alla län, klicka dig enkelt vidare för att se om det finns några jobb landskapsarkitekt i t.ex. Stockholm, Dalarna eller Norrland. Längst ner på sidan har vi även sammanställt ett urval av lediga jobb landskapsarkitekt i hela Sverige.
Landskapsarkitekter planerar och utformar utomhusutrymmen. De kan arbeta med offentliga parker, privata egendomar eller kommersiella projekt. De samarbetar ofta med ingenjörer, arkitekter och entreprenörer för att skapa övergripande planer som uppfyller kundernas behov.
Landskapsarkitekter måste kunna tänka kreativt och kunna se potentialen i ett utrymme. De måste också kunna arbeta inom de begränsningar som finns på platsen, t.ex. klimat, jordart och budget.
Landskapsarkitekter har ofta en kandidatexamen eller magisterexamen i landskapsarkitektur. Landskapsarkitekter tillbringar vanligtvis en stor del av sin tid på kontor, men de kan också tillbringa tid utomhus med att arbeta med det landskap som skall förbättras.
Hos företag: Umeå kommun,Teknik och fastighet, Gator och parker
Deadline: 2025-05-25
Umeå kommun växer och våra ambitioner är höga.
Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Umeå!
Gator och parker planerar, bygger, utvecklar och förvaltar kommunens offentliga utomhusmiljöer. Det omfattar gator och torg, parker och grönområden. Vi arbetar för att staden ska vara vä.. Klicka för att visa hela beskrivningenlskött, vacker, säker och tillgänglig - allt för ett väl fungerande och trivsamt vardagsliv för alla kommunens invånare. Vårt mål är att bidra till ett säkert, tryggt och långsiktigt hållbart samhälle med goda livsmiljöer. Vi strävar efter en organisation som kännetecknas av mångfald eftersom vi vet att olikheter berikar.
Vi söker nu en engagerad landskapsarkitekt som kan bidra till att utveckla Umeås grönstruktur, offentliga platser och fastigheter.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som landskapsarkitekt hos oss kommer du att arbeta med planering, utveckling och gestaltning av stadens allmänna platser, parker och naturområden. Du är en viktig del av det strategiska arbetet i kommunen och deltar även i större investerings- och exploateringsprojekt, där du säkerställer att förvaltningens perspektiv tillvaratas.
Ditt arbete innefattar bland annat att:
delta i framtagande av planer och utredningar
agera beställare vid projektering av ny- och ombyggnationer
bidra med din kompetens i olika uppdrag kopplade till den fysiska planeringen, inklusive nya detaljplaner
En viktig del av din tjänst innebär samarbete med kommunens fastighetsavdelning i projekt kring reinvesteringar och nybyggnation av exempelvis skolor, förskolor och vårdboenden. Du kommer även ha ett särskilt fokus på hur dessa samspelar med intilliggande park- och naturmiljöer.
Du blir en del av parkavdelningens team. Avdelningen består idag av fem landskapsarkitekter, fem landskapsingenjörer, två klimatanpassningsstrateger samt driftområdeschefen för kommunens egen parkdrift. Tillsammans ansvarar ni för att planera, utveckla och samordna drift och utveckling av kommunens parker och bostadsnära natur.
Om dig
Vi söker dig som har masterexamen i landskapsarkitektur. Vi tror att du har några års erfarenhet av yrket, gärna inom projektering med förståelse för praktiska och tekniska aspekter.
Det är meriterande om du har erfarenhet av projektledning, kostnadsberäkning samt aspekter av drift och underhåll. Har du erfarenhet av arbete med belysning och ljussättning och/eller erfarenhet av datadriven planering/GIS är det positivt.
Vi ser också gärna att du har erfarenhet av att arbeta med miljöer där estetiska, funktionella och hållbarhetsmässiga värden kombineras.
Det är meriterande om du har arbetat med funktionsprogram för utemiljöer eller på annat sätt strukturerat arbetat med upplevelsevärden och kvalitetskriterier i utemiljöprojekt.
Eftersom detta delvis är en ny roll är formerna för samverkan med fastighetskontoret inte fastslagna i detalj – vilket ger dig möjlighet att påverka. Vi söker därför dig som är initiativrik, nyfiken på samverkan och har ett driv att förbättra och utveckla. Du är också självgående, strukturerad och van att ta ansvar för att planera och driva ditt arbete framåt. Då arbetet innebär mycket samverkan är det viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Givetvis är du engagerad i samhällsutveckling! Du har ett intresse för hur stadsmiljöer kan utformas för både medborgarnas bästa och för långsiktig hållbarhet. Du har också intresse för att skapa utemiljöer som är upplevelserika, främjar möten och samspel mellan människor, samt är hållbara och lättskötta över tid. Du trivs i en föränderlig miljö och ser det som stimulerande att arbeta i en stad i utveckling.
Bifoga gärna relevant arbetsprov eller portfolio i din ansökan. Välkommen att söka!
Följ Umeå kommun på Linkedin!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?
Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta
Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.
Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html
Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.
Deadline: 2025-05-25
Hos företag: Täby kommun
Deadline: 2025-05-30
Vill du göra skillnad? Just nu söker park- och stadsmiljöenheten en vikarierande senior landskapsarkitekt
Om jobbet
Som senior landskapsarkitekt på Täby kommun arbetar du med planering och utveckling av det offentliga rummet och får möjlighet att följa projekten från det tidiga planeringsstadiet ä.. Klicka för att visa hela beskrivningennda fram till färdigställt projekt. På park- och stadsmiljöenheten är du en del av en grupp bestående av fem landskapsarkitekter, en projekteringsledare och en ekolog. Enheten har stor kompetens avseende den offentliga miljön – tillsammans är vi ett team med bred erfarenhet och kunskap. Enheten arbetar med utveckling av befintliga utemiljöer, såsom parker, torg, lek- och aktivitetsytor, såväl som med utveckling av nya stadsmiljöer och offentliga rum. Här finns stora möjligheter att själv få gestalta och projektera spännande projekt. Enheten ansvarar även för grönstrukturplanering på lokal och regional nivå, tar fram blomsterprogram och arbetar med ljussättning.
Arbetsuppgifterna är varierade och innebär bland annat att leda och delta i olika typer av projekt; park- och stadsutvecklingsprojekt, planprojekt och strategiska projekt.
Arbetet sker i samverkan med andra kompetenser inom till exempel miljö, VA, plan, förvaltning, trafik samt med andra verksamhetsområden inom kommunen. Arbetsuppgifter är bland annat:
• Projektleda, ge råd och granskningsstöd i park- och stadsmiljöprojekt
• Arbeta med olika typer av tidiga utredningar och/eller program
• Projektering av både nya och befintliga parker, lekplatser och strandpromenader
• Delta med landskapsarkitektkompetens i framtagande av detaljplaner
• Förbered förfrågningsunderlag för upphandling av entreprenad
• Bevaka landskapsfrågor under byggnationen
Vem är du?
Du är utbildad landskapsarkitekt eller motsvarande med minst 8 års erfarenhet inom yrket. Du har god kunskap i Adobe-programmen och Auto CAD och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är lyhörd, bra på att samarbeta och har ett stort intresse för landskapsarkitekturfrågor och grönstrukturplanering. Du gillar utredningsarbete och är strukturerad i ditt arbetssätt.
Vi söker dig som har:
• God kommunikations- och samarbetsförmåga och har lätt för att bygga goda relationer såväl internt som externt.
• Förmåga till helhetsperspektiv och är självständig, trygg och ansvarstagande.
• Landskapsarkitektexamen eller likvärdig utbildning
• Erfarenhet av att, i en roll som uppdragsansvarig/ansvarig landskapsarkitekt eller motsvarande (meriterade inom kommunal verksamhet), gestalta, driva och leda uppdrag och projekt
• Dokumenterad erfarenhet av projektering av offentliga rum (gatumiljö och torg) samt parker eller som beställare av dessa i kommunal verksamhet
• Erfarenhet av att arbetsleda andra landskapsarkitekter och/eller andra teknikområden utifrån en roll som uppdragsansvarig/projektledare
• God kännedom om plan- och stadsbyggnadsprocessen
• Erfarenhet av budgetansvar
Det är meriterande om du har erfarenhet som byggledare av mindre anläggningsprojekt, erfarenhet som AMA-redaktör med framtagande av AMA-beskrivningar samt skötsel- och underhållsplaner och anläggningskalkyler.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Låter det intressant? Välkommen att registrera dig via ”Ansök”. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev.
• Tjänsten är en visstidsanställning på heltid fr.o.m. 2025-09-15 t.o.m. 2026-07-31
• Tillsättning sker enligt överenskommelse.
• Sista ansökningsdag är 2025-05-30. Urval och intervjuer sker löpande varför tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag.
Om rekryteringsprocessen
I Täby kommun genomförs rekrytering utifrån metodiken kompetensbaserad rekrytering. Rekryteringen omfattar även olika typer av bakgrundskontroller för en kvalitetssäkrad process. Innan en eventuell anställning i Täby kommun ombeds du som kandidat verifiera relevanta utbildningar och arbetslivserfarenhet samt uppvisa ett utdrag ur Polisens belastningsregister ”Utdrag från belastningsregistret för enskild person enligt 9 § 1 stycket lagen (1998:620) om belastningsregister”. Utdraget ska uppvisas i obrutet kuvert och går att beställa på Polisens hemsida Kontrollera egna uppgifter, e-tjänst | Polismyndigheten (polisen.se).
Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du kunna uppvisa ett giltigt uppehåll-/arbetstillstånd eller kunna styrka att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd.
Behandling av personuppgifter
När du registrerar din ansökan kommer Täby kommun att behandla dina personuppgifter för att administrera din ansökan. Kommunstyrelsen i Täby kommun är personuppgiftsansvarig för dessa behandlingar. Läs gärna mer om hur Täby kommun behandlar personuppgifter på Personuppgifter - Täby kommun (taby.se).
Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen, vilket innebär att dina ansökningshandlingar kan begäras ut.
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
Samhällsutvecklingskontoret som består av tre avdelningar är en viktig aktör när Täby utvecklas. Avdelningarna arbetar parallellt under projektform vilket skapar förutsättningar att jobba varierat tillsammans med andra professioner. Med fokus på fyra nya hållbara stadsdelar med olika arkitektur ges våra medarbetare stor möjlighet att påverka med sin specialistkunskap. Vill du vara med och skapa det framtida Täby?
Deadline: 2025-05-30
Hos företag: Vatten & Samhällsteknik i Gotaland AB
Deadline: 2025-06-10
Nu söker vi fler medarbetare
Landskapsarkitekt till vårt kontor i Jönköping eller Kalmar
Vill du vara med och utveckla ett hållbart samhälle tillsammans med oss?
Vår projekteringsgrupp har många spännande uppdrag i gång och vi söker nu dig som kan stärka vårt team inom gatu-, landskaps- mark- och VA.. Klicka för att visa hela beskrivningen-projektering.
Vi är stolta över att kunna leverera helhetslösningar på utemiljöer till våra kunder och vi arbetar integrerat med gröna, grå och blå frågor i våra uppdrag.
Våra uppdrag inkluderar allmänna platser som torg och parker, gaturum och VA-saneringar, liksom semioffentliga miljöer som skolor och vårdboenden, avfalls- och dagvattenanläggningar.
Som vår nya medarbetare kan du därför förvänta dig att få arbeta i flera varierande och utvecklande uppdrag tillsammans med projekteringskollegor såväl som våra andra kollegor inom bland annat dagvatten, plan och miljö.
Vem är du?
Du är utbildad Landskapsarkitekt, eller har motsvarande utbildning.
Du är nyexaminerad eller har några års erfarenhet av att projektera och gestalta landskapsuppdrag.
Du är intresserad av de tekniska såväl som de estetiska aspekterna av att skapa nya utemiljöer.
Du har grundläggande kunskaper i AutoCAD och företrädesvis även i Civil3D/Naviate.
Som person är du lyhörd och arbetar lösningsfokuserat när du tar dig an nya uppgifter och problem.
Du har god samarbetsförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Varmt välkommen med din ansökan!
Om Vatten och Samhällsteknik AB
Vi är idag ca 30 medarbetare fördelade på två kontor. Ungefär en tredjedel av oss tillhör vårt kontor i Jönköping och övriga tillhör vårt kontor i Kalmar.
Våra uppdrag tar oss runt i landet, men till större delen verkar vi i sydöstra Sverige.
Hos oss finns helhetssyn och ett stort engagemang. Vi strävar efter att hela tiden utvecklas och förfina vårt arbete. Tillsammans med våra kunder arbetar vi för smarta lösningar och hållbar samhällsutveckling.
Vi äger oss själva
Företaget Vatten och Samhällsteknik AB ägs av sina medarbetare. Att vi äger oss själva ger oss unika möjligheter att forma och utveckla vår verksamhet och våra arbetssätt.
Som medarbetare har du möjlighet att bli delägare, något som nästan alla medarbetare valt att bli. Men oavsett delägarskap eller inte så är alla medarbetare välkomna att vara med och forma vårt företag.
Om tjänsten
Tjänsten är en heltidsbefattning, annan tjänstgöringsgrad kan diskuteras. Tillträde enligt överenskommelse.
Tjänsten kan tillsättas antingen i Kalmar eller Jönköping då vårt arbetsområde projektering finns representerat på båda kontoren. I nuläget sitter våra landskapskollegor i Kalmar, så initialt kan det bli aktuellt att spendera en del tid på Kalmar-kontoret för introduktion och uppstart.
Mer upplysningar kan fås av Åsa Blixte, tel 0480-615 05.
Facklig representant är Martin Palm (SACO), tel. 036-19 64 86.
Vi ser fram mot din ansökan senast den 10 juni 2025 till asa.blixte@vosteknik.se
Vi går löpande igenom ansökningar och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdagen, skicka därför din ansökan med CV och ett personligt brev redan idag.
Märk din ansökan med ”Landskapsarkitekt Kalmar/Jkp"
Deadline: 2025-06-10
Hos företag: Varbergs kommun, Hamn- och gatuförvaltningen
Deadline: 2025-06-08
Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens t.. Klicka för att visa hela beskrivningenjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Vill du påverka hur Varbergs offentliga miljöer utformas och används – nu och i framtiden? Vi söker två landskapsarkitekter som vill spela en nyckelroll i den gröna och hållbara utvecklingen av vår stad.
Hamn- och gatuförvaltningen befinner sig just nu i en omorganisations fas där vi ser över våra arbetssätt, strukturer och roller – allt i syfte att skapa en ännu mer effektiv och hållbar organisation.För dig som söker en roll med möjlighet att påverka och utvecklas, erbjuder detta en spännande chans att vara med från början och forma en ny avdelning – där förändring ses som en möjlighet, inte ett hinder.
ARBETSUPPGIFTER
Som senior landskapsarkitekt arbetar du främst i tidiga skeden med att forma Varbergs framtida gator, torg, parker, stråk, lekplatser, bad- och naturområden. Du blir en del av en tvärfacklig arbetsgrupp som tillsammans planerar och utvecklar det offentliga rummet utifrån ett hållbarhets- och helhetsperspektiv.
Du kommer att:
• Bidra i översiktsplaner, planprogram och detaljplaner
• Arbeta med riktlinjer, strategier, utredningar och handlingsplaner
• Ha en samordnande roll i interna och externa projektgrupper
• Representera kommunen i olika sammanhang, både internt och externt
• Arbeta nära andra förvaltningar, kommunala bolag, konsulter och allmänhet
Du kommer att vara en viktig medspelare i ett lag som leds av en nytillsatt och utvecklingsinriktad enhetschef i en organisation där förändring ses som en möjlighet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker två landskapsarkitekter med olika erfarenhetsnivåer en med flerårig erfarenhet och en som är tidigare i sin yrkeskarriär.
Gemensamt för båda tjänsterna är att du har:
• Landskaps arkitektutbildning eller likvärdig utbildning
• Erfarenhet av arbete i tidiga skeden inom fysisk planering för den ena tjänsten söker vi dig med minst 5 års erfarenhet, medan du för den andra tjänsten kan ha kortare erfarenhet men ett stort intresse och potential
• God förmåga att växla mellan strategiska helhetsperspektiv och detaljfokus
• Vana att samarbeta med olika yrkesgrupper och externa aktörer
•God kunskap och erfarenhet av arbete med översiktsplanering, planprogram och detaljplaner
• Vana att ta fram och arbeta med strategiska dokument som riktlinjer, policyer, handlingsplaner och utredningar
•God kommunikativ förmåga både muntligt, skriftligt och visuellt (på svenska)
•Goda kunskaper i CAD, GIS och Adobeprogrammen (t.ex. Illustrator, InDesign, Photoshop)
Meriterande kompetenser
•Erfarenhet av arbete i eller med kommunal förvaltning
•Erfarenhet av klimatanpassning, ekosystemtjänster eller hållbar stadsutveckling
•Erfarenhet av samordnande roller i projekt- eller planeringssammanhang
•B-körkort
Som person är du:
Engagerad, initiativrik och samarbetsinriktad. Du har en god helhetssyn, är analytisk och strukturerad i ditt arbetssätt. Du trivs med att ta ansvar, arbetar självständigt och är flexibel i en föränderlig vardag. Arbetsgivaren kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Deadline: 2025-06-08
Hos företag: Sokigo
Deadline: 2025-06-08
Vill du vara med och bidra till framtidens digitala stöd för grönområden och kommunal grön infrastruktur?
Är du en kommunikativ och analytisk person med erfarenhet från parkförvaltning eller grönstruktur? Har du en naturlig känsla för teknik och service, och trivs med att arbeta nära både teknik oc.. Klicka för att visa hela beskrivningenh verksamhet? Då kan det här vara rollen för dig.
Vi på Sokigo söker en Verksamhetsspecialist till ett av våra leveransteam, där ditt fokus kommer ligga emot park och grönyta. Här kommer du få en viktig roll i arbetet med att implementera vårt nya verksamhetssystem Gaidas moduler inom park, grönstruktur, belysning och vägmärken hos våra kunder. Du kommer att stötta kommuner över hela Sverige i deras digitala utvecklingsresa och bidra till hur tekniska lösningar förbättrar planering, drift och underhåll av det offentliga rummet.
Om rollen
Som Verksamhetsspecialist hos oss kommer du att:
Implementera Gaidas moduler hos våra kunder – med fokus på park, grönytor, belysning och vägmärken.
Konfigurera systemert, hålla utbildningar och ge rådgivning kring bästa användning.
Genomföra workshops och bidra till verksamhetsnära lösningar i kundernas arbete.
Vara ett stöd för produktutvecklingsteamet genom att bidra med kundinsikter och verksamhetskompetens.
Stötta sälj-, support- och marknadsavdelningarna vid behov
Vem söker vi?
Vi söker dig med erfarenhet från kommunal parkförvaltning, teknisk förvaltning eller närliggande områden. Du är van vid att navigera mellan teknik och verksamhet och trivs i en konsultativ roll där kundens behov står i centrum.
För att lyckas i rollen tror vi att du:
Är affärsmedveten och förstår hur du skapar värde för kund. Är pedagogisk och kommunikativ – du gör det komplexa begripligt. Har en analytisk och lösningsfokuserad approach – du översätter behov till systemlösningar. Trivs med att arbeta självständigt och ta ansvar för dina leveranser. Har ett strukturerat arbetssätt och klarar att hantera flera projekt samtidigt. Är nyfiken och vill utvecklas – både tekniskt och verksamhetsmässigt. Är serviceinriktad, flexibel och gillar att samarbeta.
Kvalifikationer
Utbildning: Examen inom landskapsarkitektur, landskapsingenjör, parkingenjör, gatuingenjör, samhällsbyggnad eller annan relevant inriktning. Erfarenhet: Erfarenhet från kommunal verksamhet, parkförvaltning eller konsultarbete inom grönstruktur, belysning eller offentlig miljö. Meriterande med roller som parkingenjör, anläggningsansvarig eller driftledare. Teknisk kompetens: Goda kunskaper i GIS, gärna ArcGIS. Meriterande med erfarenhet av GEOSECMA-produkter såsom Park och grönyta, Belysning eller Vägmärke. Språk: Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Grundläggande engelska.
Om Sokigo
Sokigo är Sveriges största leverantör av systemlösningar för den kommunala marknaden. Vi är ett ambitiöst företag som brinner för långvariga relationer och att skapa lönsamhet för våra kunder. Som anställd hos oss får du kompetensutveckling, pensionsförsäkring, friskvårdsbidrag och andra förmåner. Du får jobba med 250 trevliga och engagerade arbetskamrater. Sokigo är en del av koncernen Addnode Group.
Vi är en del av det moderna och hållbara arbetslivet – Sokigo har en positiv inställning till hybridarbete hemifrån och kontoret, på vilket vi möts åtminstone två dagar per vecka.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Karlskrona, Sundbyberg, Gävle, Göteborg eller Malmö. Tillträde enligt överenskommelse.
Urval sker löpande så skicka in din ansökan snarast.
Som rutin utför vi alltid bakgrundskontroll på tilltänkta kandidater.
För att skapa en rättvis och träffsäker rekryteringsprocess, använder vi oss utav personlighets- och kapacitetstester vid vårt urval.
Arbetsprov kan förekomma. Vi undanber oss kontakt med rekryteringsföretag.
Vill du veta mer?
Kontakta Josefine Järdemar, Teamchef Leverans, telefon +46 76 760 98 11 eller josefine.jardemar@sokigo.com
Deadline: 2025-06-08
Hos företag: Stadsbyggnadskontoret
Deadline: 2025-05-25
Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vi.. Klicka för att visa hela beskrivningenlja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i.
Vill du använda din kunskap och erfarenhet och vara med med och utveckla Sveriges nionde största kommun i olika spännande projekt? Då har du ett jobb att söka.
Ditt nya jobb
Som planarkitekt bidrar du till att uppfylla kommunens bostadsmål om 1000 bostäder årligen i detaljplaner. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att upprätta detaljplaner och övergripande planutredningar. Projektledning är en stor del av arbetet. Utöver det tolkar du även utredningar, tar fram beslutsunderlag och tjänsteskrivelser till politikerna och bemöter frågor från medborgare och massmedia.
I och med det framtida genomförandet av kommunens utbyggnadsstrategi ser vi ett behov av en erfaren planarkitekt som kan leda komplexa projekt som ofta är i omvandlingsområden.
Din kompetens
Vi söker dig som är utbildad fysisk planerare, landskapsarkitekt, arkitekt eller motsvarande civilingenjör med masterexamen. Goda referenser och yrkeserfarenhet kan ersätta kravet på masterutbildning.
Vi vill att du har minst tre års erfarenhet som planarkitekt eller likvärdig roll. Specialistkunskap och erfarenhet inom till exempel projektledning, exploateringsfrågor, arkitektur, Miljöbalken, miljökonsekvensbeskrivningar, buller, dagvatten eller geoteknik är meriterande.
I vår organisation är du som planarkitekt även projektledare, vilket betyder att du måste vara drivande för att få projekten framåt och ha lätt för att samarbeta. Du behöver också ha en god förmåga att strukturera och planera ditt arbete då du kommer ha flera parallellt pågående projekt samtidigt. Planerna kräver utredningar där olika intressen samordnas och vägs mot varandra., vilket kräver en god analytisk förmåga hos planarkitekten. Du har förmåga att leda och handlägga utredningar, program och planer i olika skeden.
Vi erbjuder dig
Hos oss får du ett roligt, utvecklande och varierande arbete tillsammans med andra. Du ges möjlighet för individuell kompetensutveckling samt erfarenhets- och kunskapsutbyte med kollegor som har olika professioner. Som medarbetare hos oss har du trygga anställningsvillkor och friskvårdsbidrag.
Välkommen till oss
Jönköpings kommun är en kommun i stark tillväxt. Ambitionen är att vår stadskärna ska bli den mest attraktiva i sin storlek. Alla kommundelar ska leva och hela kommunen ska växa. Stadsbyggnadskontoret är en förvaltning med ca 110 medarbetare. Förvaltningen arbetar aktivt för att kommunen ska erbjuda en vacker, säker och långsiktigt hållbar livsmiljö.
Planavdelningen, som består av 18 medarbetare, har en central roll i planeringen av framtidens Jönköping. Vårt uppdrag är att se till att vi har en god verksamhets- och bostadsförsörjning med tillhörande infrastruktur och service.
Bra att veta
Rekryteringen avser en tillsvidareanställning på 100 % med start enligt överenskommelse. För att underlätta rekryteringen ber vi dig bifoga intyg på adekvat utbildning och tjänstgöringsintyg.
Urval och intervjuer sker efter ansökningstidens slut. Test och arbetsprov kommer att användas som komplement i rekryteringsprocessen.
Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Kom och jobba med oss. Välkommen att söka tjänsten som erfaren planarkitekt!
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Deadline: 2025-05-25
Hos företag: Göteborgs Stad , Stadsmiljöförvaltningen
Deadline: 2025-05-28
Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer.
S.. Klicka för att visa hela beskrivningentadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och utveckla Göteborg till en trygg, attraktiv och hållbar stad? Då har vi en tjänst för dig. Nu söker vi en planeringsledare med fokus på samordning inom området vatten.
Göteborg är kärnan i en expansiv storstadsregion. Staden är i en stark utvecklingsfas med många intressanta utmaningar för att nå en hållbar framtid. Stadens geografiska läge innebär särskilda utmaningar avseende vattenfrågor och anpassning till ett förändrat klimat; därför har staden under lång tid arbetat med stigande vatten, översvämning och andra klimatanpassningsfrågor. Vi arbetar i nära samverkan med flera förvaltningar och bolag inom staden samt externa samverkansparter i regionen, nationellt och på EU-nivå.
Uppdraget omfattar att med ett helhetsfokus och långsiktighet följa utveckling, driva påverkansarbete, samordna och leda processer och utvecklingsarbete. Som planeringsledare ansvarar du tillsammans med kollegor för att på en kommunövergripande strategisk nivå hantera frågeställningar inom området. Det innebär bland annat att du kommer att delta i ett antal befintliga staden-interna nätverk och arbetsgrupper. Arbetet innebär också att bidra i kontorets beredning av beslutsunderlag till stadsmiljönämnden.
Tjänsten är placerad på miljöenheten, vi är en grupp på 13 engagerade medarbetare som arbetar tillsammans med att stötta projekt och verksamhet på förvaltningen. Enheten består av planeringsledare, förvaltningscontroller, miljöhandläggare och miljöstrateger. Enhet miljö samlar stadsmiljöförvaltningens miljökompetens i syfte att stärka det övergripande arbetet att bidra till en hållbar utveckling. Enheten har ett strategiskt och förvaltningsöverskridande ansvar för miljöpåverkan och miljönyttor avseende transporter och samverkar i strategiska miljöfrågor med förvaltningar i staden. Enhetens miljöspecialister stödjer förvaltningens investeringsprojekt och övrig verksamhet samt driver och stöttar förvaltningens implementering av miljöledningssystem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Relevant akademisk examen som exempelvis ingenjör, landskapsarkitekt, naturvetare eller annan examen som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Erfarenhet av arbete med utvecklings- och förändringsarbete inom vatten och stadsutveckling i bred bemärkelse eller därtill närliggande områden.
- God förståelse för de samhällsutvecklande processerna.
- Erfarenhet av ledning och styrning på strategisk nivå samt ha arbetat med politiska besluts- och beredningsprocesser.
Vi ser gärna att du har ledarerfarenhet och ett intresse för samhällsfrågor och den politiska beslutsprocessen.
I arbetet ingår att vid behov medverka i regionala, nationella och internationella nätverk, samarbeten och projekt som representant för Göteborgs Stad. Uppdraget innebär utmanande arbetsuppgifter med hög komplexitet där överblick, helhetssyn och initiativförmåga är viktigt. För att lyckas i tjänsten krävs det att du har en god förmåga att analysera komplexa sammanhang och kan hantera breda samt långsiktiga perspektiv inom verksamhetsområdet. Du ska ha en god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Det är viktigt att du kan skapa goda relationer och delaktighet i ditt arbete och i organisationer. Du kan arbeta proaktivt och ta initiativ till förändring.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
De närmsta två åren renoveras vår arbetsplats på Köpmansgatan 20 där alla stadsutvecklande förvaltningar kommer samlas. De nya lokalerna beräknas vara klara 2026. Under renoveringstiden har vi arbetsplatser på Postgatan och Lillhagsparken enligt ett roterande schema. Det innebär några månader på Postgatan och några månader på Lillhagsparken och gäller för större delen av förvaltningens tjänster.
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/
Deadline: 2025-05-28