Platsannons.nu/Kommunikatör

Lediga jobb som kommunikatör

Här nedan hittar du länkar till sammanställningar över lediga jobb kommunikatör i Sveriges alla län, klicka dig enkelt vidare för att se om det finns några jobb kommunikatör i t.ex. Stockholm, Dalarna eller Norrland. Längst ner på sidan har vi även sammanställt ett urval av lediga jobb kommunikatör i hela Sverige.


Urval av lediga kommunikatör jobb i Sverige

Klicka här om du vill gå direkt till länsindelningen

Kommunikatör

Hos företag: Sala kommun

Deadline: 2025-05-04

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Sala kommuns kommunikationsenhet består av funktionerna medborgarservice och kommunikation och är placerad vid Kommunledningskontoret. Inom Sala kommuns organisation pågår en digitaliserings- och förändringsresa där det ställs höga krav på att hitta lösningar, förenkla och skapa effektiva arbetssätt.. Klicka för att visa hela beskrivningen för såväl medborgare som våra medarbetare. 

Arbetsuppgifter

Du kommer att ingå i ett team bestående av tre engagerade kommunikatörer som tillsammans arbetar med hela kommunikationskedjan, från analys och planering till genomförande och uppföljning. Att arbeta både strategiskt och operativt passar dig. Du är en god rådgivare i kommunikationsfrågor och kan självständigt driva produktioner. Arbetsuppgifterna består bland annat av grafisk produktion och textproduktion både för tryckt material och digitala kanaler. I rollen ingår support, publicering och arbete med kommunens digitala kanaler. Du är en del av teamet som hanterar och samordnar kommunikationsarbetet vid extraordinära händelser eller kriser.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom kommunikation eller annan erfarenhet som vi bedömer vara likvärdig. Erfarenhet av kommunikationsarbete i offentlig verksamhet är meriterande. Goda kunskaper om digitala kanaler, verktyg och metoder är ett krav.

Det är mycket meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med utveckling av intranät och webb liksom kunskaper om att driva projekt. Du behöver ha goda språkliga kunskaper och erfarenhet av att formulera målgruppsanpassade budskap och texter. Erfarenhet av Adobes produkter är nödvändigt.

Personliga egenskaper

Att ge god service är viktigt för oss. Som person är du lyhörd, flexibel och har förmåga att se och förstå både uppdragsgivare och mottagare av kommunikation. Du har mycket god samarbetsförmåga, har ett gott omdöme och gör genomtänkta avvägningar och prioriteringar. Du trivs med att arbeta i en dynamisk och komplex verksamhet med stora variationer. Du tar ansvar, motiveras av att hitta lösningar och har ett positivt förhållningssätt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor

Arbetstid: Heltid.

Varaktighet: Tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas.

Månadslön, individuell lönesättning. Flextid enligt avtal.

Tillträde efter överenskommelse.

Ansökan

Ansök senast 2025-05-04. Ansökan sker från www.sala.se/ledigajobb

Upplysningar

Om du vill veta mer om rollen kontakta enhetschef Christofer Berg, tel. 0224-747801 eller kommunikatör Axel Kjellin tel. 0224-747815.

Facklig kontaktperson: Thomas Roberg, Vision: tel. 0224-747000

Om Sala kommun
Sala är en trivsam småstad med levande landsbygd och närhet till flera storstäder. I kommunen bor nästan 23 000 invånare varav ca 13 000 i Sala stad. Tack vare korta avstånd, avgiftsfri kollektivtrafik och bra service runtom i hela kommunen finns möjlighet till livskvalitet och en enklare vardag. I kommunen finns ett starkt näringsliv, ett rikt föreningsliv och natursköna områden som inbjuder till aktivitet och rekreation. När längtan till storstan tar över kan du med enkelhet ta tåget. Du når Västerås och Uppsala på ca 30 min och Stockholm på ca 75 min. Är du inte redo att lämna storstan för Sala än så går det naturligtvis bra att pendla, vilket flera av våra 2000 medarbetare gör.
Läs mer om Sala på www.sala.se.
 

Välkommen med din ansökan!

Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Deadline: 2025-05-04


Karta som visar var jobbet finns

Herrljunga kommun, Administrations- och kommunikationsenheten

Kommunikatör

Hos företag: Herrljunga kommun, Administrations- och kommunikationsenheten

Deadline: 2025-05-04

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Välkommen till Herrljunga! Med ett strategiskt läge i Västra Götaland och närhet till större städer kan du enkelt pendla och ta del av storstadens utbud, samtidigt som du behåller småstadens charm och gemenskap. Med naturen nära till hands finns det dessutom gott om möjligheter till friluftsliv och .. Klicka för att visa hela beskrivningenrekreation.

Hos oss får du chansen att arbeta i en stimulerande miljö där ditt arbete verkligen gör skillnad. Vi sätter människan i centrum och strävar efter att varje medarbetare ska känna sig välkommen och sedd.

Vill du vara med och forma framtidens Herrljunga? Bli en del av oss för att göra vår kommun till den bästa platsen att bo, leva och arbeta på. Tillsammans bygger vi ett Herrljunga med växtkraft!



ARBETSUPPGIFTER
Är du vår nya kommunikatör? 

Ja, om du om tycker om att ha kontakt med människor, har en kreativ ådra och gillar att vara en del av ett dynamiskt team som arbetar med både strategisk och operativ kommunikation.

Vad gör du som kommunikatör hos oss?

Vi letar efter en kommunikatör som inte bara är vass på att skriva texter utan kan också fånga upp de små och stora ögonblicken i verksamheterna. Vi söker någon som älskar att kommunicera med både chefer och medarbetare, kan förmedla kommunikation som träffar rätt och tycker att det är roligt att vara en del av ett kreativt, samarbetsinriktat team.

Du kommer att ha en bred och varierad roll, där du får jobba med både intern och extern kommunikation. Ditt arbete sträcker sig från att skapa nyheter till att implementera strategier och utveckla vårt intranät. Du kommer vara med i utvecklingen av kommunens varumärke och jobba nära ledningsgrupper och våra verksamheter för att säkerställa att vi når ut med vårt budskap på rätt sätt.

Hur ser en vanlig dag ut?

• Producera innehåll till webb och sociala medier
• Skapa och uppdatera text och grafik till intranät och externa kanaler
• Vara vår kreativa motor i kommunikationsarbetet och utveckla nya idéer för att nå ut med vårt budskap
• Föra dialog med medarbetare och chefer för att fånga upp aktuella händelser som vi kan göra nyheter av
• Stödja och hjälpa till med kommunikationsstrategier, planer och material
• Ha en aktiv roll i varumärkesarbetet och interna utvecklingsprojekt

Kort sagt ingen dag är den andra lik, och det gillar du.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en utbildning inom medie- och kommunikation, journalistik eller annan utbildning inom relevant område. Erfarenhet är absolut en fördel, men vi lägger störst vikt vid din personlighet och din vilja att lära och utvecklas.

Du är en social och engagerad person som tycker att det är kul att samarbeta med många olika människor. Du har lätt för att skapa relationer och trivs med att vara en länk mellan olika aktörer. Du är kreativ, lösningsorienterad och har ett öga både för detaljer och helhet, vilket gör att du kan se kommunikationen i ett större sammanhang samtidigt som du inte missar de viktiga små detaljerna. Du har också mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, och känner dig bekväm i att uttrycka dig på ett engagerande sätt.

Erfarenhet av projektledning och arbete i digitala verktyg som InDesign, Photoshop, Sitevision eller SharePoint är meriterande.

ÖVRIGT
Vi värdesätter kreativitet, samarbete och modet att tänka nytt. Hos oss får du möjlighet att växa i din roll och jobba med kommunikation som verkligen når fram. Tillsammans med dina kollegor kommer du ta lead och hjälpa oss att driva kommunikationen framåt.

Är det dig vi letar efter? Då vill vi gärna höra från dig. Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss vänligen alla erbjudande om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Deadline: 2025-05-04


Karta som visar var jobbet finns

Avdelningen för verksamhetsstöd, Kommunikationsenheten

Kommunikatör

Hos företag: Avdelningen för verksamhetsstöd, Kommunikationsenheten

Deadline: 2025-05-04

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Våra verksamheter finns i Visby, Stockholm och Tumba och vi bedriver även publik verksamhet vid besöksmålet Glimmingehus. Vi är cirka 250 anställda. 




Vi söker en pr.. Klicka för att visa hela beskrivningenoaktiv, engagerad och strategisk kommunikatör.

Du arbetar främst mot verksamheten och ingår i olika arbetsgrupper där du bidrar med kommunikativ kompetens. Du har lätt för att sätta dig in i nya frågor och du drivs av att göra relevant och pedagogisk kommunikation för de vi vill nå inom myndighetens uppdrag. Det kan till exempel handla om skydd av kulturarvet vid kris och krig, digitalisering av kulturarvet, kulturarvsforskning eller hur vi bevarar och utvecklar kulturarvet i vår bebyggda miljö. 

Tjänsten är placerad på kommunikationsenheten som ansvarar för myndighetens externa och interna kommunikation. Enheten har idag ett tiotal medarbetare och leds av myndighetens kommunikationschef. Hos oss kommer du in i ett tryggt och kreativt team i ett stöttande arbetsklimat. Vi har medarbetare både i Stockholm och Visby och jobbar digitalt först med upp till 50% distansarbete. 

Dina arbetsuppgifter
Den huvudsakliga uppgiften är att stödja övriga delar av myndigheten i sitt kommunikativa arbete. Dina arbetsuppgifter kommer att vara varierande inom flera olika projekt med tyngdpunkt på det operativa men även planering av kommunikation och projektledning ingår. Du använder dig av kommunikatörens hela verktygslåda – du planerar, genomför och följer upp kommunikationsinsatser både externt och internt. Att omvärldsbevaka för att skapa relevans och mervärde i kommunikationen och för att sätta frågorna i ett sammanhang är ett naturligt arbetssätt för dig. Du arbetar med redaktionellt innehåll, olika typer av texter, filmer och bilder för att nå ut till våra målgrupper. Tillsammans med kollegorna på enheten bidrar du även till att utveckla och genomföra kommunikationsenhetens uppdrag i stort.   

Vi ser positivt på om du har särskild kunskap och intresse för den digitala utvecklingen och har arbetat med AI i din kommunikation.  

Din kompetens
Vi söker dig som har:  

- Flerårig eftergymnasial utbildning med inriktning kommunikation. 
- Minst tre års aktuell erfarenhet av att arbeta som kommunikatör där du haft både strategiska och operativa uppdrag. 
- Minst tre års erfarenhet av att hantera olika texter, till exempel nyhetsartiklar, inlägg i sociala medier och faktaunderlag på webben och av att sammanställa större textmassor till enkla och begripliga budskap.
- Erfarenhet av att bedöma och producera innehåll för olika digitala kanaler.
- En hög digital kompetens.
- Goda kunskaper i publiceringsverktyg för webb och sociala medier inkluderat grundläggande kunskaper om GDPR, upphovsrätt och tillgänglighetsdirektivet.  
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. 

Det är meriterande om du har:  

- Erfarenhet av arbete med digitala lärverktyg.
- God förmåga att skapa och underhålla relationer på alla nivåer inom organisationen.
- Förmåga och erfarenhet av att arbeta självständigt med kommunikation och hantera eller driva flera projekt samtidigt.
- Erfarenhet av att driva och och lära ut kommunikationsperspektivet i dialog med interna och externa intressenter.
- Arbetat med kommunikation i en kunskapsorganisation eller i en organisation som har en uttalad expertroll. 

Som person är du lyhörd, prestigelös och flexibel. Du kommunicerar tydligt och strukturerat med mottagaren i fokus. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt prioritera om. Du samverkar konstruktivt med andra och delar med dig av information, kunskaper och erfarenheter som stödjer andra samt strävar efter att uppnå gemensamma mål. Du agerar lösningsinriktat och självständigt och vågar fatta nödvändiga beslut inom ditt ansvarsområde. 

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm eller Visby med en möjlighet till distansarbete upp till 50 %.  

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 2025-05-04. Märk din ansökan med RAÄ-2025-1399.

Deadline: 2025-05-04


Karta som visar var jobbet finns

Öckerö kommun, Juridik HR Kommunikation

Kommunikatör

Hos företag: Öckerö kommun, Juridik HR Kommunikation

Deadline: 2025-04-30

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar.

Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och .. Klicka för att visa hela beskrivningensamtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på.








Om jobbet 


Vill du vara med och stärka varumärket för vår unika skärgårdskommun? Vi söker nu en kommunikatör med inriktning mot varumärkesarbete som vill vara med och bidra till utvecklingen av vår kommunikation.


Öckerö kommun är i ett spännande utvecklingsskede där det nu satsas på ett nytt centrum och cirka tusen nya bostäder under den kommande tioårsperioden. Vi arbetar och lever efter vår vision att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum.


Vi är också i ett spännande skede inom kommunikation, där vi är i uppstarten av att implementera vår nya varumärkesstrategi. För att stärka och utveckla kommunikationsarbetet i hela kommunen behöver vi nu bli fler.


Arbetsbeskrivning


Som kommunikatör med fokus på varumärket arbetar du med att utveckla och driva arbetet med kommunens varumärkesstrategi. Du arbetar i kommunens kommunikationsfunktion och driver arbetet för att stärka vårt varumärke tillsammans med vår processledare för kommunikation. Du kommer även att stötta och bidra i det övergripande arbetet med kommunikation i Öckerö kommun. I kommunen finns även en processgrupp för kommunikation där representanter från förvaltningarna deltar. Tillsammans arbetar vi med kommunikationsprocessens alla delar i Öckerö kommun.


Du behöver kunna arbeta både strategiskt och operativt. I rollen kommer du att ha en central uppgift i att utveckla, etablera och förvalta en ny webbplattform kopplad till vårt platsvarumärke. Du ansvarar för att planera, koordinera och genomföra lanseringen av varumärket – från innehållsproduktion och teknisk samordning till kommunikationsinsatser som skapar engagemang och spridning. En del av uppdraget handlar också om att planera och driva digital marknadsföring.


Du arbetar för att förankra vår plattform och våra varumärkesbudskap – internt i kommunen och externt i dialog med näringsliv och andra lokala aktörer.


Din bakgrund


Vi söker dig som har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller journalistik. Du behöver vara van vid att arbeta med både strategisk och operativ kommunikation.


Som person är du engagerad och trivs med att bygga relationer och arbeta nära verksamheterna. Du har förmåga och skapa struktur även i en händelserik vardag, då vi ofta hanterar flera kommunikationsinsatser samtidigt.


Du är prestigelös och ser värdet i samarbete, samtidigt som du är självgående och har förmåga att driva egna frågor framåt. Du är lösningsorienterad och har både integritet och öppenhet. Vi ser det som egenskaper som gör dig till en trygg och uppskattad samarbetspartner.


Vi värdesätter ett gott samarbetsklimat och lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Kvalifikationer:



• Relevant högskoleutbildning med inriktning mot kommunikation eller journalistik

• Några års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete

• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift

• Vana att arbeta med publicering på webb och i sociala medier

• Förmåga att arbeta självständigt och driva egna uppdrag


Meriterande:



• Erfarenhet av att arbeta med varumärkesutveckling

• Erfarenhet av digital marknadsföring


·         Erfarenhet av Adobe CC, MS Office samt CMS-verktyg 


Vi erbjuder


Öckerö kommun är arbetsplatsen för dig som vill bidra till ett hållbart samhälle och en enklare vardag för våra invånare, företagare och besökare. Vi söker dig som är engagerad och vill vara delaktig i att ständigt förbättra och utveckla vår kommun. Delaktighet, nytänkande, gott ledarskap och samarbete är våra ledord. Vi vill vara en organisation där vi ger varandra förutsättningar att göra vårt bästa. Vi erbjuder en tjänst i en organisation och verksamhet som är under utveckling och i ett spännande skede och ser fram emot att ha dig med på vägen.


Upplysningar om tjänsten lämnas av Sara Nyrén, processledare kommunikation 031-978802 eller Maria Höglund Niklasson avdelningschef juridik, HR, kommunikation 031-976468.


Sista ansökningsdag: 30 april.


Vi kommer påbörja urvalsprocessen löpande under ansökningstiden.

Deadline: 2025-04-30


Karta som visar var jobbet finns

Glava Energy Center Ek Fören

Kommunikatör

Hos företag: Glava Energy Center Ek Fören

Deadline: 2025-05-10

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Är du en kommunikatör med bred erfarenhet och självständigt driv? Vill du arbeta med samhällsutveckling och hållbar energiomställning i en kreativ innovationsmiljö? Då kan du vara den vi söker! Glava Energy Center söker en kommunikatör som vill skapa relevant och begripligt innehåll som intresserar .. Klicka för att visa hela beskrivningenoch engagerar samarbetspartners och medlemmar för energiomställningen.
Om Glava Energy Center
Glava Energy Center är ett innovationskluster, en utbildningsaktör och en medlemsdriven förening som arbetar för ett smart och hållbart energisystem lokalt och regionalt i Värmland och gränsregionen Sverige-Norge. Vi driver en rad olika projekt, nätverk och initiativ – bland annat inom lokal energiledning, energigemenskaper, cirkulär ekonomi, utbildningar, testbäddar och klimatsmarta lösningar. En viktig utgångspunkt är att vi vill stötta våra samarbetspartners och medlemsföretag med kunskap som ökar deras förmåga att bidra till den egna och samhällets energiomställning. Med flera nya projekt och en ökande medlemsskara växer Glava Energy Center som organisation. Vi är för närvarande 14 medarbetare och nu söker vi en kommunikatör som kan komplettera vårt team.
Om jobbet som kommunikatör
Som kommunikatör hos oss ansvarar du för planering, produktion, publicering och uppföljning av kommunikationsaktiviteter – både internt och externt. Du arbetar nära projektledare, övriga kommunikatörer och kollegor samt samarbetspartners för att sprida kunskap, öka synlighet och skapa engagemang kring vår verksamhet.
Vi söker dig som har god erfarenhet av:
Webbpublicering i moderna CMS-verktyg.
Publicering i sociala medier, med verktyg som Meta Business Suite och LinkedIn.
Intervjuer, textproduktion och klarspråk.
Innehållsproduktion för och utskick av digitala nyhetsbrev.
Innehållsproduktion för PowerPoint.
Produktion av målgruppsanpassat, och tillgängligt, innehåll – på både svenska och engelska.
Grafiska verktyg som Photoshop eller InDesign för enklare bildhantering eller layout.

Du kommer även att vara delaktig i planering och genomförande av seminarier, webbinarier och andra arrangemang, och bidra med viss dokumentation kopplat till olika insatser.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande erfarenhet.
Dokumenterad erfarenhet av att arbeta självständigt med hela kommunikationskedjan.
Förmåga att prioritera, strukturera och följa upp insatser på ett effektivt sätt.
Goda kunskaper i Microsoft 365 (inklusive Word, PowerPoint, Excel och Teams).
Mycket goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.

Meriterande:
Erfarenhet av projektarbete, exempelvis genom EU-projekt.
Erfarenhet av hållbarhetsintegrerad kommunikation.

Om tjänsten
Projektanställning på cirka tre år, med möjlighet till förlängning.
Tjänstgöringsgrad: 75–100 %.
Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.
Flexibel arbetsplats: På våra kontor i Arvika och Glava – eller delvis på distans.

Observera
Intervjuer sker löpande vilket kan innebära att tjänsten tillsätts innan ansökningstiden har gått ut.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Deadline: 2025-05-10


Karta som visar var jobbet finns

SMHI

Kommunikatör

Hos företag: SMHI

Deadline: 2025-05-04

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Vill du vara en del av vårt viktiga arbete och jobba med att kommunicera förändringar i kunskap om klimat, väder och vatten?  Vi söker en kommunikatör till enheten Omvärld och strategi.

SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att beräkna förändringar i v.. Klicka för att visa hela beskrivningenäder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om. SMHI strävar efter att ta fram kunskap och beslutsunderlag med målsättningen att ge största möjliga samhällsnytta. Våra målgrupper spänner över ett brett register, allt från allmänhet, samhällsplanerare, till beslutsfattare inom en mängd organisationer.

Om enheten Omvärld och Strategi

Enheten Omvärld och Strategi tillhör avdelning Samhällsplanering och ansvarar för SMHIs anslagsfinansierade produkter och tjänster, men även externt finansierade uppdrag och projekt. I enheten finns produktägare för oceanografi, havsmiljö, hydrologi, klimat och klimatanpassning. 

Om tjänsten

Tjänsten innebär främst att arbeta med olika typer av direkta operativa kommunikationsinsatser inom SMHIs expertområden klimat, hydrologi, oceanografi och meteorologi. Vi vill att vår kommunikation ska bidra till att kunskap om väder, vatten och klimat blir tillgänglig för fler. En naturlig del i rollen är att arbeta i nätverk och i dialog med experter såväl inom organisationen som med externa aktörer. Tjänsten innebär ett nära samarbete med enhetens övriga kommunikatörer, men också med kommunikatörer på andra avdelningar och med SMHIs övergripande kommunikationsfunktion.

Tjänsten innebär att arbeta operativt med kommunikation kopplat till avdelningens produkter och tjänster som i stor utsträckning består av beslutsunderlag för det svenska samhället. Andra exempel är kunskapshöjande material som artiklar, rapporter, filmer, information och statistik samt utbildningar. Många av produkterna och tjänsterna är webbaserade och den viktigaste digitala kanalen är smhi.se, https://www.smhi.se/klimat.

Arbetsuppgifterna innebär i stora drag att:


• Svara för stöd och rådgivning på strategisk och operativ nivå
• Arbeta med förvaltning/analys
• Producera texter och presentationsmaterial
• Utföra kontinuerlig omvärldsbevakning
• Innehållsarbete på smhi.se som är navet i vår kommunikation
• Aktivt medverka i SMHIs redaktionella nyhetsarbete internt och externt
• Delta i och/eller driva andra kommunikationsuppdrag, t ex myndighetsgemensamma projekt i samverkan med nyckelpersoner
• Upprätta och underhålla kommunikationsstrategier
• Identifiera, initiera och koordinera kommunikationsinsatser inom avdelningen

Din profil

Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom media- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande erfarenhet/utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper i Microsoft Office, Site-Vision eller annat CMS samt inom verktyg för film- och bildhantering. Du har även goda kunskaper inom analys och uppföljning för webb och det är en fördel om du även har arbetat i Adobe Creative Cloud.

Du är en god skribent/stilist med vana av att producera olika typer av texter och annat innehåll för olika kommunikationskanaler. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska, har erfarenhet av att värdera, paketera och förmedla komplexa budskap till breda målgrupper.

För att vara framgångsrik i rollen behöver du ha ett stort intresse för samhällsfrågor, speciellt inom SMHIs kärnområden klimat, hydrologi, oceanografi och meteorologi samt dessa områdens påverkan på samhället. Som person är du analytisk och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du trivs med att arbeta självständigt såväl som i grupp mot gemensamma mål. Din vilja och förmåga att hjälpa andra är viktig och du är självständig och trygg i kommunikatörsrollen även i tidspressade situationer.

Du har mångårig erfarenhet av att:


• Arbeta som kommunikatör både på strategisk och operativ nivå
• Arbeta med att ta fram och genomföra kommunikationsplaner och målgruppsanalyser
• Arbeta som skribent med anpassning av text och budskap efter olika målgrupper och kanaler
• Arbeta med att värdera, paketera och förmedla komplexa budskap till breda målgrupper
• I text kunna beskriva komplexa frågor på ett populärvetenskapligt sätt
• Du har kompetens inom digital kommunikation, publicering på webb och att producera informativt innehåll för olika målgrupper

Meriterande:


• Erfarenhet inom visuell och pedagogisk kommunikation
• Erfarenhet inom produktion av film/rörligt media
• Erfarenhet av nyhetsvärdering och medierelationer
• Erfarenhet av arbete inom kommunikation kopplat till riskhantering eller krisberedskap

Anställningsform: 
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på vårt kontor i Norrköping.

Sista ansökningsdag: 4 maj 2025

SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.

SMHI är en beredskapsmyndighet och som anställd kan du komma att krigsplaceras vid myndigheten.

Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

Deadline: 2025-05-04


Karta som visar var jobbet finns

Ericastiftelsen

Kommunikatör

Hos företag: Ericastiftelsen

Deadline: 2025-05-12

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Bakgrund
Ericastiftelsen har beviljats ett bidrag från Arvsfonden för att utveckla en modell för krisstöd efter ett genomfört självmord som berör barn i skolan (framför allt på lågstadiet) och som påverkar eleverna. I projektet ingår bland annat att ta fram utbildningsmaterial och att sprida kunskap.. Klicka för att visa hela beskrivningen om barn, unga och suicidprevention. Tack vare bidraget har vi nu möjlighet att anställa en kommunikatör.
Om rollen
Vi behöver din hjälp med att sprida kunskap om barn, unga, psykisk hälsa och suicidprevention. För rollen söker vi dig som tycker att det är meningsfullt att producera innehåll om stundtals svåra och känsliga teman. Materialet kan exempelvis vara i form av text, bild, video och evenemang.
Du kommer främst att arbeta med målgrupperna barn, unga och yrkesverksamma i förskola/skola i nära samverkan med våra behandlare och lärare på Ericastiftelsen.
Exempel på arbetsuppgifter:
Skapa och publicera målgruppsanpassat innehåll till webb, sociala medier och rapporter, inklusive artiklar och filmer.
Skriva manus och producera pedagogiskt utbildningsmaterial till webb, sociala medier och tryck.
Utveckla projektdelen på hemsidan, som bland annat kommer att innehålla en lärplattform.
Viss omvärldsbevakning i frågor som rör projektet.
Delta i kommunikationsplanering och i det övergripande kommunikationsarbetet (i mån av tid).

Du rapporterar främst till kommunikationsansvarig, men samarbetar också med projektledaren för Arvsfondsprojektet i stor utsträckning liksom övriga medarbetare på Ericastiftelsen. I rollen kan en del projektadministration förekomma.
Vad vi söker från dig
Vi ser gärna att du har sakkunskap om barn, unga och psykisk ohälsa samt har fingertoppskänsla för att kommunicera med små barn och deras närstående om svåra saker. Du har en stark pedagogisk ådra samt är en utmärkt skribent och berättare.
Erfarenhet av grafisk utformning och layout, foto/video och produktion av pedagogiskt material är ett krav. Dock ställer vi inga krav på att du måste kunna hela Adobe-sviten, erfarenhet av Canva eller liknande verktyg går lika bra, så länge du får jobbet gjort.
Du kommer att arbeta en hel del med den webbplattform vi kommer att ta fram tillsammans med vår webbyrå, varför det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av webbutveckling, användarvänliga gränssnitt och tillgänglighet (vi arbetar i WordPress).
Vi arbetar idag med Facebook och Linkedin som sociala kanaler (och som riktar sig till yrkesverksamma), men skulle gärna utöka med en kanal till som riktar sig direkt till barn och unga. Erfarenhet av publicering på sociala medier samt utvärdering av dessa kommunikationsinsatser är ett måste.
Relevant akademisk examen är en förutsättning för tjänsten.
Formalia om tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning som omfattar 50 % tjänstgöringsgrad. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Du rapporterar till insamlings- och kommunikationsansvarig.
Placering för tjänsten är i våra lokaler på Odengatan 8 och 9, centralt i Stockholm. Vi tillåter distansarbete en till ett par dagar i veckan när arbetet så medger. Varannan torsdag har vi mötesdag då du förväntas närvara.
Det här är en tjänst med fast månadslön och individuell lönesättning.
Vi har som ambition att expandera vår kommunikationsavdelning i framtiden och strävar efter att utöka tjänsten (om det passar dig), men vi kan i dagsläget inte ge några garantier för det.
Om Ericastiftelsen
Vi erbjuder en unik möjlighet att arbeta i en organisation med djupa rötter i forskning, behandling och utbildning om barn, unga och psykisk ohälsa.
Det varierade uppdraget gör Ericastiftelsen till en spännande och utvecklande mötesplats för olika kliniska erfarenheter och inriktningar, aktuell forskning samt kunskaper och teorier i utveckling.
Fokus på barns och ungas rättigheter, delaktighet och tillvaro som helhet är utgångspunkten i samtliga våra verksamhetsgrenar. Ett starkt engagemang för barns och ungas livsvillkor och rättigheter är därmed en förutsättning för att arbeta hos oss.
Vi finns i trivsamma lokaler på Odengatan 8 och 9, centralt i Stockholm. Verksamheten befinner sig ett starkt utvecklingsskede och finansieras främst av medel från stat, region, bidrag och gåvor.
Vi erbjuder blad annat:
Ett flexibelt arbete tillsammans med några av Sveriges främsta experter på barn, unga och psykisk ohälsa
Friskvårdsbidrag
Lyxfrukost varje torsdag

Så här söker du
Skicka ditt CV, personligt brev (max 1 A4) samt tre arbetsprover till jobb@ericastiftelsen.se, skriv ”Kommunikatör” i ämnesraden. Arbetsproverna kan vara bilder/skärmdumpar, länkar eller pdf:er av kommunikationsinsatser du producerat de tre senaste åren och som du bedömer ha någon form av relevans för tjänsten eller arbetsuppgifterna.
Sista ansökningsdag är 12 maj, men urval sker löpande. Tillträde enligt överenskommelse.

Deadline: 2025-05-12


Karta som visar var jobbet finns

IVL Svenska Miljöinstitutet

Kommunikatör

Hos företag: IVL Svenska Miljöinstitutet

Deadline: 2025-04-23

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Vi söker en driven kommunikatör med stort intresse för miljö och hållbarhet till ett föräldravikariat. Har du erfarenhet av formgivning, redaktörskap och textproduktion kan det vara precis dig som vi söker!
Om rollen Vår kollega ska vara föräldraledig från mitten av september och därför söker vi en.. Klicka för att visa hela beskrivningen driven kommunikatör med intresse för miljö och hållbarhetsarbete som kan ersätta henne under ledigheten. I rollen som kommunikatör bidrar du både med strategiskt tänk liksom textproduktion för exempelvis webb, sociala medier och årsredovisning samt formger rapporter och gör andra formgivningsinsatser som infografik, ppt-presentationer och annat.
Du tycker det är roligt att arbeta i flera olika projekt parallellt och har lätt för att sätta dig in i nya projekt och ämnen. Du är en fena på att skapa kommunikationsstrategier som fungerar och tycker om att förvandla komplicerad information till lättförståelig kommunikation. Kanal- och målgruppsanpassning sitter i ryggraden. Du har lätt för att hitta lockande vinklar och är bra på att sätta rubriker och har en bra känsla för vad du ska lyfta för att skapa engagemang kring våra projekt och vår forskning. Du är också ett stabilt bollplank för organisationen i kommunikationsfrågor och delar våra värderingar - samverkande - professionella och framåtblickande.
Din bakgrundFör att lyckas i rollen har du:
Erfarenhet av arbete med kommunikation och gärna av just forskningskommunikation
Goda kunskaper i InDesign
Mycket hög kompetens inom skrivande
Goda kunskaper i bildredigering och Photoshop.
Kunskaper om tillgänglighetsanpassning.
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Det är meriterande om du har erfarenhet av projekt- och forskningskommunikation.
Dina personliga egenskaperSom person är du positiv, kreativ, ambitiös, ansvarsfull och har ett gott öga för det estetiska. Du tar egna initiativ och driver självständigt ditt arbete framåt men är också en lösningsfokuserad lagspelare som trivs i grupp och får energi när du ser att resultatet av ditt arbete når upp till förväntningarna.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vad vi erbjuder digVi arbetar i en kreativ och utvecklande miljö där alla har en stor del eget ansvar och goda möjligheter till personlig och professionell utveckling. Som medarbetare på IVL blir du del av en arbetsplats som värdesätter mångfald, samarbete, innovation och engagemang. Här finns en härlig gemenskap med såväl idrottsklubb, konstförening, fester, pubar och andra aktiviteter. Vi sitter i aktivitetsbaserade lokaler. Hos IVL får du möjlighet att arbeta med ditt hållbarhetsengagemang på riktigt!
Välkommen med din ansökanAnsök med ditt CV genom att klicka på "Ansök här". Vi kommer att utvärdera ansökningar och intervjua kandidater löpande under ansökningsperioden så vänta inte med din ansökan. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Deadline: 2025-04-23


Karta som visar var jobbet finns

De tekniska förvaltningarna

Kommunikatör, vikariat

Hos företag: De tekniska förvaltningarna

Deadline: 2025-05-01

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Som kommunikatör tillhör du informationsenheten på staben för de tre tekniska förvaltningarna.

Staben stöttar miljöförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltningen, teknik- och fastighetsförvaltningen och bolaget Karlstads parkerings AB. Staben har nära 60 medarbetare på fem enheter: ekonomienheten, HR-.. Klicka för att visa hela beskrivningenenheten, informationsenheten, utvecklingsenheten och ledningsstöd. Vårt uppdrag är att ge lednings- och verksamhetsstöd till de tekniska förvaltningarna och deras nämnder. Vi arbetar i ett aktivitetsbaserat kontor i Samhällsbyggnadshuset i Inre hamn och informationsenheten består av drygt 15 medarbetare varav fem kommunikationsstrateger/kommunikatörer.


Arbetsuppgifter
Vi behöver en vikarierande kommunikatör med anledning av föräldraledighet. Vi söker därför dig som är ute efter ett utvecklande och omväxlande arbete och som vill stärka upp vårt härliga kommunikationsgäng.

Exempel på uppdrag som kommunikatör:

- Arbeta redaktionellt, operativt och utvecklingsinriktat med webb samt sociala medier och andra digitala kommunikationskanaler.
- Producera texter, till exempel pressmeddelanden och artiklar.
- Planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser inom både projekt och ordinarie verksamhet.
- Producera enklare filmer och grafiskt material i informations- och marknadsföringssyfte.

I uppdraget som kommunikatör ingår främst operativt kommunikationsarbete. En stor del av arbetet kommer vara mot teknik- och fastighetsförvaltningen men arbete mot alla förvaltningar och bolag som staben stöttar kommer att ingå utifrån uppdrag och belastning.


Kvalifikationer
Du har eftergymnasial utbildning inom media- och kommunikationsvetenskap, alternativt kan du ha skaffat dig liknande kompetens genom annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har något års erfarenhet av kommunikationsarbete, har du dessutom erfarenhet från offentlig sektor och arbete med webb, CMS-verktyg och sociala medier så ser vi det som meriterande. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta med många kontaktytor. Självklart har du en god kommunikativ förmåga och kan på ett effektivt sätt föra fram budskap i olika sammanhang. Vi ser vidare att du är lyhörd och har ett konsultativt förhållningssätt, men också har förmåga att arbeta och driva uppdrag självständigt.

Du har vana av att planera, organisera och prioritera ditt arbete, är flexibel och har förmåga att växla mellan kortare arbetsmoment och mer långsiktigt arbete.

Om Karlstads kommun

De tre tekniska förvaltningarna består av miljöförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltningen samt teknik- och fastighetsförvaltningen och har gemensamt cirka 700 medarbetare. Vi planerar, bygger och sköter Karlstad och ser till att staden växer och utvecklas på ett hållbart och klimatsmart sätt. Tillsammans strävar vi efter att skapa en trygg och vacker miljö för Karlstadsborna att trivas i.


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!




Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Deadline: 2025-05-01


Karta som visar var jobbet finns

Sollentuna kommun

Kommunikatör, projektanställning

Hos företag: Sollentuna kommun

Deadline: 2025-04-20

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Vi söker en kunnig och engagerad kommunikatör till en projektanställning på Sollentuna kommun.

Du kommer att ge kommunikationsstöd till kommunens Vård- och omsorgskontor under en period med flera nya satsningar. Vill du använda din kompetens för att stötta och bidra med din kommunikationskompeten.. Klicka för att visa hela beskrivningens under en period med mycket utveckling är detta ett uppdrag för dig!

Arbetsuppgifter
I rollen som kommunikatör kommer du bland annat att arbeta med:

-Produktionsledning: Samordna beställningar av grafiskt material och hantera korrekturrundor.
-Textbearbetning och skrivande: Skapa och bearbeta texter för olika kommunikationskanaler, inklusive webb och sociala medier.
-Kommunikationsrådgivning: Ge råd och stöd till medarbetare inom Vård- och omsorgskontoret i kommunikationsfrågor.
-Arbete med nya satsningar: Ge kommunikationsstöd till prioriterade områden och projekt inom kontoret.
-Webbkommunikation: Arbeta med innehåll på kommunens webbplats för att säkerställa att informationen är aktuell, tydlig och användarvänlig.
-Stöd vid införande av mallar: Hjälpa medarbetare på Vård- och omsorgskontoret att implementera nya mallar för effektiv kommunikation.

Vem söker vi?
Vi söker dig som har:

-Flerårig erfarenhet av liknande arbete som kommunikatör, gärna med erfarenhet från offentlig sektor.
-Erfarenhet av att producera och bearbeta texter för olika kommunikationskanaler.
-Goda kunskaper inom webbarbete i Episerver och sociala medier.
-Erfarenhet av produktionsledning, att samordna beställningar av grafiskt material och förmedla till formgivare.
-Pedagogisk förmåga och intresse av att ge stöd och hjälpa kollegor med din kompetens.  

Du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift.

Du har lätt för att samarbeta, är lösningsorienterad och lyhörd med förmåga att arbeta nära kollegor och andra intressenter. Du är strukturerad och kan även arbeta väl självständigt.

Vi erbjuder
Du kommer att vara placerad på kommunikationsavdelningen och rapportera till kommunikationschefen. Du arbetar nära en kommunikationsstrateg som har övergripande ansvar för att ge kommunikationsstöd till Vård- och omsorgskontoret, för att säkerställa en sammanhållen och effektiv kommunikation.

Kommunikationsavdelningen ansvarar för Sollentuna kommuns övergripande kommunikations- och varumärkesarbete och ger stöd till kommunens verksamheter. Inom avdelningen finns kollegor som ansvarar övergripande för kontakter med verksamhetskontoren och andra som arbetar med webb och intranät, kommunikationsprojekt, sociala medier, rörlig bild, samt pressfrågor. Hos oss väntar en positiv och drivande grupp kollegor som tillsammans gör Sollentuna lite bättre varje dag!

Vi tillämpar flextid och erbjuder distansarbetsmöjligheter och friskvårdsbidrag. Tjänsten är placerad i nyrenoverade lokaler i Turebergshuset som ligger centralt i Sollentuna centrum. Hit är det är lätt att ta sig med allmänna kommunikationer. 

Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt.


Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!

Deadline: 2025-04-20


Karta som visar var jobbet finns

Hitta kommunikatör jobb i Sveriges alla län


All information om lediga jobb hämtas i realtid från Arbetsförmedlingen

Informationen på denna sida uppdaterades 2025-04-19