Lediga jobb som ekonom

Här nedan hittar du länkar till sammanställningar över lediga jobb ekonom i Sveriges alla län, klicka dig enkelt vidare för att se om det finns några jobb ekonom i t.ex. Stockholm, Dalarna eller Norrland. Längst ner på sidan har vi även sammanställt ett urval av lediga jobb ekonom i hela Sverige.

Att arbeta som ekonom

En ekonom är en finansiell planerare som hjälper människor med sina pengar. De hjälper människor att spara pengar, investera pengar och tjäna pengar. Ekonomer kan arbeta för banker, försäkringsbolag eller andra företag. De hjälper människor att få ut mesta möjliga av sina pengar och planera för sin framtid.


Urval av lediga ekonom jobb i Sverige

Klicka här om du vill gå direkt till länsindelningen

Vänersborgs kommun, IT-avdelningen

Ekonom

Hos företag: Vänersborgs kommun, IT-avdelningen

Deadline: 2024-03-12

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Vår ekonom ska vara föräldraledig och vi söker dig som vill vikariera för henne.

Som ekonom på IT-kontoret i Vänersborgs kommun jobbar man i huvudsak med:

Kontering, registrering och bokföring av fakturor och ansvarar för att de hanteras i tid. Fakturering och debitering mot kommunens verksamhet.. Klicka för att visa hela beskrivningener Att hålla sig uppdaterad gällande IT:s verksamhetsrapport Upprättande och uppföljning av IT:s budget tillsammans med chef och Controller

Jobbet kommer även innebära administrativt arbete som till exempel, beställningar av IT-utrustning via vår IT-portal. Kontakt med leverantörer kring beställningar, lager och priser. Delaktighet i vår leasingprocess.

Vi söker dig som är ekonomutbildad och du får gärna ha vana från liknande arbetsuppgifter. Eftersom rollen utöver ekonomi kommer innebära arbetsuppgifter med mer inriktning mot IT, så ser vi att du har en förståelse för, och är intresserad av, båda områdena.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet, Raindance. 

Som person är du självständig, med god planeringsförmåga, och kan arbeta strukturerat. Du är noggrann och gillar ordning och reda. Vidare är du analytisk och har en förmåga att se helheter. Du trivs i en roll med mycket eget ansvar, där du med din kunskap kan bidra till förbättringar. Du drivs av att utmana och bli utmanad av existerande arbetssätt/lösningar och trivs med att finna nya angreppssätt. Komplexa problem hanterar du på ett självständigt och effektivt sätt. Självklart är du även en trevlig kollega och bidrar till god stämning på arbetsplatsen och trivs med att samarbeta. 

Vikariatet gäller under tid för vår ordinarie ekonoms bortavaro mellan 9 - 12 månader med start i mitten av april.  

 

Krigsplacering



Om du söker en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning.



Övrigt



Vänersborgs kommun - attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.

Våra värdeord: Levande, attraktiv, hållbar - tillsammans



Olika är normen! Hos oss är mångfald positivt, alla är vi olika och det är en tillgång. Vi arbetar även aktivt med att skapa ett hållbart arbetsliv och därför har vi rökfri arbetstid på alla våra arbetsplatser.



Kommunen nyttjar vår tids möjligheter att ge nya medarbetare en introduktion direkt vid start! Är du nyfiken på att prova introduktionen redan nu och få veta mer om hur vi arbetar i Vänersborgs kommun? Starta http://introduktion.vanersborg.se/ genom att välja avsnitt och skriv in ditt namn för att få ett diplom efter genomförd introduktion. Ditt namn registreras ingenstans.



Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - surfa in på vårhttp://jobb.vanersborg.se/ och sidan https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/jobba-i-vanersborgs-kommun .



Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .



Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling.

Deadline: 2024-03-12

Ekonomienheten, Malung-Sälens kommun

Ekonom

Hos företag: Ekonomienheten, Malung-Sälens kommun

Deadline: 2024-03-24

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Malung-Sälens kommun har ca 10 000 invånare och ligger i natursköna Dalarna, hit kan du flyga till och från vår internationella flygplats i Sälen. Här finns Sälenfjällen som gör oss till norra Europas största vinterturismdestination. Malung- Sälens fantastiska natur, stora evenemang och upplevelser.. Klicka för att visa hela beskrivningen gör att vi bland annat kan erbjuda dig livskvalitet, möjligheter till ett aktivt friluftsliv och en trygg miljö för barn att växa upp i.

Malung-Sälens medarbetare är nyckeln till framgång, därför vill vi skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. Som anställd hos oss erbjuder vi en rad förmåner bland annat:

• Friskvårdsbidrag eller friskvårdtimme där verksamheten tillåter
• Egen kommunmassör med förmånliga priser på friskvårdsmassage
• Tillsvidareanställd och månadsavlönad personal erbjuds säsongskort till Sälenfjällens anläggningar till förmånligt pris
• Flexibla arbetstider när det är möjligt

Välkommen att söka jobb hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en vikarierande ekonom med inriktning redovisning- och verksamhetsstöd. Våra ekonomer är centralt placerade inom ekonomifunktionen, tillhörande kommunstyrelseförvaltningen. Ekonomifunktionen ansvarar för planering- och uppföljning av kommunens budget och säkerställer att redovisningen håller god kvalitet. Vi ansvar även för övergripande upphandlingar inom Malung-Sälens kommun.

Tjänsten som vikarierande ekonom omfattar visst redovisningsarbete samt verksamhetsekonomstöd till kultur- och fritidsförvaltningen, miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen samt räddningstjänsten.

I rollen som verksamhetsekonomstöd bistår du våra förvaltningar i framtagande av detaljbudget, löpande uppföljnings- och prognosarbete samt är behjälplig i ekonomiska utredningar och övriga ekonomiska frågor. Stödja förvaltningarnas chefer och administratörer på ett konsultativt sätt rörande budget, prognos och bokslut är en viktig del i uppdraget. Det ingår även utredande arbete med framtagande av underlag inför beslut.

Redovisningsarbete innebär uppföljning av projektredovisning avseende riktade statsbidrag, uppbokningar, utredningar mm samt vissa månadsavstämningar. I uppdraget ingår även att ge support i frågor som rör redovisning till förvaltningarna.
Verksamhetsekonomstöd och redovisningsarbetet sker i nära samarbete med övriga ekonomer. I uppdraget som ekonom ingår även att vara ersättare för övriga löpande ekonomiuppgifter såsom kundfakturering, leverantörsfakturahantering och dagbokföring. Ersättande uppgifter delas av flera.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att omfatta:
* verksamhetsekonomstöd
* avstämning och uppbokningar i samband med månads-, delårs- och årsbokslut.
* uppföljning och kontroll av ekonomiska transaktioner innefattande säkerställa att dessa är korrekta
* sammanställningar inför budget, prognos och bokslut
* konsultativt stöd i ekonomifrågor till förvaltningarnas chefer, administratörer och medarbetare
* tillsammans med övriga ekonomer utveckla arbetsmetoder, verktyg och rutiner för det ekonomiska arbetet och kommunens ekonomistyrning


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är högskoleutbildad ekonom, alternativt utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig, samt erfarenhet av ekonomiarbete. Vi ser gärna att du har kännedom om ekonomiarbete inom kommunal förvaltning/offentlig sektor.

I rollen som ekonom förutsätter vi att du har ett konsultativt arbetssätt och god förmåga att kommunicera ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt. Som person är du analytisk, noggrann, och självgående samt har en god förmåga att skapa relationer i organisationen. Du har lätt för att prioritera, är stresstålig och initiativrik samtidigt som du är flexibel och kan anpassa dig till verksamhetens behov.

Du måste ha goda kunskaper i office-paketet, framförallt Excel och en vilja att använda och lära dig nya system. Vi använder Visma affärslösningar som affärssystem och Visma Proceedo för leverantörsfakturor. Vana från dessa system eller liknande system är meriterande.

Intervjuer kan komma att ske löpande och tillsättning ske före ansökningstidens utgång så tveka inte med din ansökan.


ÖVRIGT
För att se alla våra pågående rekryteringar, se www.malung-salen.se/ledigajobb.

Vi har inför rekryteringsprocessen beslutat om de medieval som ska göras i rekryteringen. Med anledning av detta motsäger vi oss all kontakt gällande annonsering, rekryteringshjälp och bemanningsförslag vänligen, men bestämt.

Deadline: 2024-03-24

Ljusdal Energiföretag AB

Ekonom

Hos företag: Ljusdal Energiföretag AB

Deadline: 2024-03-19

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Arbetsbeskrivning
Nu går Albin vidare till studier och Ljusdal Energi söker därför en skicklig och kvalificerad ekonomiassistent som gillar siffror och detaljer. Du kommer att spela en central roll i vår organisation och bidra till att säkerställa att våra ekonomiska processer är effektiva och noggr.. Klicka för att visa hela beskrivningenanna. 
Arbetsuppgifterna består bland annat av att hantera kundreskontra och ansvara för bokföring av löpande affärshändelser samt assistera, eller driva om du har erfarenhet av det, månads- och årsbokslut. Utföra avstämningar och analyser av konton och delta i utvecklingen och förbättringen av ekonomiska processer. 
Du som kommer att trivas i den här rollen har utbildning inom ekonomi eller motsvarande erfarenhet, van att arbeta i ekonomisystem och med bokföring. Du har god förståelse för redovisningsprinciper och lagar. Som person är du analytisk, har förmågan att arbeta självständigt såväl som i team. För dig är kvalitet och en god struktur A och O och du har god kommunikationsförmåga på svenska. 
Den här rollen är formbar, beroende på dina erfarenheter och kvalifikationer kan du själv påverka innehållet och ansvarsuppgifterna till stor del. 
I denna rekrytering samarbetar Ljusdal Energiföretag med Randstad. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Branch manager pernilla.keusch@randstad.se.
Vi ser fram emot att se din intresseansökan på www.randstad.se, innan 2024-03-19. 
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Ansvarsområden
Reskontra.
Bokföring.




Kvalifikationer
Ekonomiutbildning eller motsvarande.
Erfarenhet av redovisningsarbete.
Erfarenhet av bokslut är meriterande.
Van att arbeta i olika ekonomisystem och digitala verktyg.
Behärska svenska väl i tal och skrift.
B-körkort.
Noggrann och ordningsam.


Om företaget

Ljusdal Energiföretag AB
Ljusdal Energi är en kommunägd koncern med sju olika bolag. På ett effektivt och hållbart sätt arbetar vi nära våra kunder med leverans av bland annat el, vatten och avlopp, värme, bredband och insamling av avfall. Vårt mål är att vi ska vara drivande i utvecklingen av Ljusdals kommun, bidra till en god livsmiljö och framstå som det lokala, självklara alternativet. Ljusdal Energi är certifierad av ”Great Place to Work” vilket innebär att medarbetarna tycker att Ljusdal Energi är en bra arbetsplats.
Ljusdal är en inlandskommun i härliga Hälsingland. Vi är Sveriges tjugonde största kommun till ytan. Här vittnar bosatta, hemvändare och hitflyttare om livskvalitet, mer tid att njuta, stor möjlighet till friluftsliv och vara den du är. I Ljusdal kommun finns natur- och vildmarksområden, skogar och vattendrag. Vill du veta mer: www.ljusdal.se

Deadline: 2024-03-19

Ekonom

Hos företag: Lindesbergs församling

Deadline: 2024-03-03

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Linde bergslags församling söker:
Ekonom 100 %
……………………………………………………………………………
Längtar du efter nya utmaningar i arbetslivet? Vill du arbeta i en organisation som verkligen gör skillnad i samhället? I sommar går vår uppskattade ekonom i pension och nu söker vi hennes ersättare.
…………………………………………………….. Klicka för att visa hela beskrivningen………………………
I tjänsten som ekonom är det du som är länken mellan församlingen och servicebyrån, mot bank, revisorer och begravningsombud. Det förutsätter att du gillar siffror, trivs att ha ordning och reda omkring dig och har en god datorvana. Du behöver även ha en väl fungerande prioriteringsförmåga och vara lösningsfokuserad.
En viktig del av tjänsten är att vara stöd åt budgetansvariga i verksamheten. Det kräver ett professionellt bemötande, positiv inställning och att du vågar bjuda på dig själv.
Tillsammans med servicebyrån har ekonomen ett huvudansvar för församlingens ekonomiarbete. Några av arbetsuppgifterna är viss bokföring, fakturahantering och kontoavstämningar. Dessa arbetsuppgifter kräver noggrannhet och att du är strukturerad och analytiskt lagd, men även att du har ett eget driv.
Som ekonom sitter du även med som sekreterare för de förtroendevalda.
Även om arbetet som ekonom innebär en del ensamarbete behöver du även kunna vara lagspelare med inställningen att vi är starkare tillsammans.
Tjänsten är på 100 %, 40 h/vecka. Det är en tillsvidareanställning och lönesättningen är individuell. Vi tillämpar provanställning. I tillsättning av ekonomtjänsten är personlig lämplighet avgörande.
Linde bergslags församling tillhör Bergslagens kontrakt som idag står inför en strukturförändring. Det innebär att församlingen kan komma att bli en större enhet i och med att flera församlingar/pastorat planeras att läggas samman januari 2026. I och med strukturförändringen kan ekonomitjänsten komma att påverkas. Den som innehar ekonomtjänsten kommer att ha möjlighet att påverka hur tjänsten då ska se ut.
Krav:
Ekonomiutbildning/likvärdig utbildning alt. gedigen erfarenhet inom arbetsområdet
God datorvana och kunskap inom Officepaketet
Behärska svenska och engelska i tal och skrift


Meriterande:
Arbetslivserfarenhet inom ekonomiarbete
Kunskap om Svenska kyrkan som kyrka, arbetsgivare och organisation
Tidigare erfarenheter av Teams/Microsoft 360
Utbildningar och certifiering inom Svenska kyrkans system
Erfarenhet inom mötesmetodik och protokollföring


Ansök senast 3 mars 2024, ansökningarna behandlas löpande.
Startdatum: Efter överenskommelse.

Deadline: 2024-03-03

Uppsala universitet, Företagsekonomiska institutionen

Ekonom

Hos företag: Uppsala universitet, Företagsekonomiska institutionen

Deadline: 2024-03-06

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Företagsekonomiska institutionen är den största institutionen inom Samhällsvetenskapliga fakulteten med sina ca 140 medarbetare.

Vi bedriver omfattande utbildningsverksamhet, årligen deltar ca 3500 studenter i våra utbildningar/kurser, och våra lärare är aktiva forskare med framstående forskning .. Klicka för att visa hela beskrivningeninom olika områden inom företagsekonomi och handelsrätt. Institutionens omsättning var 2023 149 tkr milj. kronor.


Nu söker vi en ekonom inför en stundande pensionering till vår dynamiska verksamhet. Institutionens administrativa grupp bestående av 17 personer som arbetar med ekonomi, HR, information och utbildningsadministration.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter är mångfacetterade. Du ger ledningsstöd i ekonomiska frågor och är föredragande i styrelsen för frågor gällande institutionens ekonomi. Du arbetar med redovisning, uppföljning och analys. Du ansvarar för att upprätta budget, prognos och bokslut. Du bistår forskarna vid deras ansökan om extern forskningsfinansiering, följer upp löpande projektens ekonomi och sköter ekonomiska slutredovisningar. Du bevakar nyheter och vidareutvecklar rutiner och arbetssätt inom ekonomiområdet.

Perioder med hög arbetsbelastning förekommer vid budget- och bokslutsarbete.

Kvalifikationskrav
Kandidatexamen inom företagsekonomi/redovisning eller motsvarande kompetens som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Arbetserfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inkl upprättande av budget och bokslut. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift, goda kunskaper i Excel samt god datorvana.


Som person är du serviceinriktad, analytisk, strukturerad och noggrann. Du kan arbeta självständigt och är drivande i ditt dagliga arbete samtidigt som god samarbetsförmåga är mycket viktigt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Önskvärt/meriterande i övrigt
Erfarenhet av redovisningsarbete inom högskolesektorn och ekonomisystemet Raindance.


Om anställningen 
Anställningen är tillsvidare (provanställning på 6 månader kan komma att tillämpas). Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala.

Upplysningar om anställningen lämnas av: HR-samordnare Inka Ollikainen, tel 018/471 1379, e-post inka.ollikainen@fek.uu.se

Välkommen med din ansökan senast den 6 mars 2024, UFV-PA 2024/593.

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser.


Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet
https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/


Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.


Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Deadline: 2024-03-06

SMHI

Ekonom

Hos företag: SMHI

Deadline: 2024-03-08

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Nu har du möjligheten att söka dig till en spännande myndighet som genom expertkompetens inom väder, vatten och klimat bidrar till ett säkert och hållbart samhälle. Ekonomi och ekonomistyrning är en förutsättning för all verksamhet, så även för att vi på SMHI ska lyckas i vårt samhällsviktiga uppdra.. Klicka för att visa hela beskrivningeng.

SMHIs Ekonomienhet utgör ett viktigt och effektivt stöd till SMHIs övriga verksamhet. På enheten arbetar idag 13 personer med redovisning, controlling och systemförvaltning. Enhetens arbete är en viktig förutsättning för att myndigheten ska nå sina mål och kunna utföra sina uppdrag.

Om tjänsten

Tjänsten innebär löpande ekonomiarbete såsom arbete med månads-, tertial- och årsbokslut. Det innebär även arbete med periodiseringar, projektuppföljning och andra ekonomiuppgifter inom myndigheten. Samarbete med enhetens systemförvaltare för ekonomisystemet UNIT4 ERP är också en del av rollen.

Exempel på fler arbetsuppgifter:


• Löpande arbete med intäkts- och kostnadsuppföljning
• Viss extern rapportering, till exempel till Ekonomistyrningsverket
• Visst analys- och utredningsarbete med koppling till verksamheten
• Stöd till verksamheten i samband med budget, uppföljning och prognos kan också ingå i rollen

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Norrköping.

Din profil

Rollen som ekonom innebär många olika kontaktytor i organisationen. En bra samarbetsförmåga är en förutsättning för att uppnå ett gott resultat. Som person är du lyhörd, noggrann och analytisk samt arbetar strukturerat. Du har en god kommunikativ förmåga och kan presentera och förklara ekonomi på ett enkelt sätt.

Vi ser även att du uppfyller följande kvalifikationer för tjänsten;


• Minst 2-årig eftergymnasial ekonomiutbildning eller motsvarande erfarenhet SMHI bedömer som likvärdig
• Erfarenhet av analysarbete inom ekonomi
• Erfarenhet av samarbete med olika nivåer/intressenter i en organisation
• Goda kunskaper i Excel. Goda kunskaper i övriga MS Office-system
• Kunskaper i redovisning
• Mycket goda kunskaper i svenska, så väl i tal som skrift. Goda kunskaper i engelska både i tal och skrift 

Meriterande för tjänsten,


• Kunskaper i Unit 4 ERP eller liknande affärssystem

 

Sista ansökningsdag: Vi ser fram emot din ansökan, men inte senare än 2024-03-08.

 

SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift i att förutse förändringar i väder, vatten och klimat. Med vetenskaplig grund och genom kunskap, forskning och tjänster bidrar vi till att öka hela samhällets hållbarhet. Varje dag, dygnet runt, året om.

SMHI är en beredskapsmyndighet och som anställd kan du komma att krigsplaceras vid myndigheten.

Tänk på att de handlingar och uppgifter du skickar till SMHI genom din ansökan blir en allmän handling. Detta betyder att allt material i ansökan, inklusive bilagor, kan behöva lämnas ut till den som begär det om uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen. Tänk på att i första hand skriva det som du bedömer är relevant i förhållande till kraven på tjänsten. Tänk på din integritet och undvik att lämna information som innehåller känsliga personuppgifter, uppgifter om din eller närståendes hälsa, politiska åsikter eller religiös övertygelse.

Deadline: 2024-03-08

Linköpings Universitet

Ekonom

Hos företag: Linköpings Universitet

Deadline: 2024-03-08

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt ska.. Klicka för att visa hela beskrivningenpar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vi söker nu en ekonom till Institutionen för datavetenskap.  

Om jobbet
Som ekonom vid institutionen arbetar du tillsammans med dina kollegor som en stödjande och rådgivande funktion i ekonomiska frågor till institutionens ledning, avdelningschefer, enhetschefer, forskningsledare och projektansvariga.

Du kommer att ha en viktig roll i budget- och bokslutsarbetet på såväl institutions- som avdelningsnivå. Arbetet som ekonom innebär också att verka för att ekonomiskt regelverk efterlevs samt ta fram ekonomiska underlag. En viktig och prioriterad uppgift är att analysera och följa upp verksamheten kopplat till mål, nyckeltal och ekonomi i syfte att stödja ledningen i beslutsfattande och styrning av verksamheten. Arbetet innebär att presentera komplexa ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt för verksamhetsföreträdare.

Du kommer att arbeta både operativt och strategiskt med den ekonomiska hanteringen av forskningsprojekt. Som ekonom blir du en viktig kugge i arbetet med att erhålla och administrera forskningsmedel. I arbetet ingår bland annat:

- budget- och prognosarbete inom forskningsprojekt
- uppföljning och analys av kostnader inom forskningsprojekt
- avstämningar med projektledare (forskare)
- granskning av forskningsavtal
- öppnade ekonomiska rapporteringar till finansiärer av forskningsprojekten
- upprättande av budget vid ansökningar om nya forskningsprojekt
- bevakning och hantering av EU-kommissionens finansiella regler för forskningsprojekt inom EU:s ramprogram samt LiU:s egna rutiner för dessa projekt.

I ekonomrollen ingår också att representera institutionen i ekonomiska frågor gentemot andra institutioner, universitetsförvaltningen och finansiärer. Du kommer även att delta i arbetet med att utveckla och kvalitetssäkra institutionens ekonomiprocesser, rutiner och systemstöd för att stödja och säkerställa att verksamheten bedrivs mot uppsatta mål. 

Du kommer även att analysera och följa upp verksamheten kopplat till mål, nyckeltal och ekonomi i syfte att stödja ledningen i beslutsfattande och styrning av verksamheten. Arbetet innebär att presentera komplexa ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt för verksamhetsföreträdare.

Om dig
Arbetet kräver ett självständigt förhållningssätt där du själv driver, stöttar och ger råd till berörda chefer och forskare. Du behöver därför vara driven, strategisk, serviceinriktad och ha lätt för att samarbeta med andra. Du ska ha integritet och vara stabil som person med en utpräglad social kompetens.  Du behöver även ha en god analytisk förmåga, både numerisk och språklig.  

Vi söker någon som har minst 3-årig universitets-/högskoleutbildning med inriktning ekonomi. Ett krav för anställningen är erfarenhet av kvalificerade ekonomiuppgifter. Arbetet kräver god förmåga att söka fram relevant information i IT-system och sedan kunna strukturera, sammanställa, analysera och presentera det på ett systematiskt och pedagogiskt sätt. Tjänsten kräver att du hög användarkompetens i MS Excel. 

Mycket god förmåga att uttrycka dig väl både i tal och skrift på svenska och engelska är ett krav för tjänsten.

Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som beskrivs ovan är meriterande för anställningen.

Din arbetsplats
Institutionen för datavetenskap (IDA) grundades 1983, men våra rötter går tillbaka till tidigt 1970-tal. Det är en av de största datavetenskapliga institutionerna i norra Europa. Vår forskning täcker ett brett spektrum av områden, från grundläggande datavetenskap till tillämpade områden. Den omfattande forskningen påverkar även vår grund- och forskarutbildning, vilket leder till att vi ger kurser inom flertalet civil- och högskoleingenjörsprogram, samt programmen inom innovativ programmering, kognitionsvetenskap och statistik. Läs mer om vår verksamhet här: https://liu.se/organisation/liu/ida 

Anställningen är placerad vid Avdelningen för verksamhetsstöd, som är en av institutionens sex avdelningar och består av 29 medarbetare. Avdelningen har i uppdrag att ge professionellt stöd till kärnverksamhet, ledning och medarbetare inom områdena ekonomi, HR, registratur, ledningsstöd, grundutbildnings-, forsknings- och forskarutbildningsadministration, inköp och lokaler. Läs mer om vår verksamhet här: https://liu.se/organisation/liu/ida/vs 

Om anställningen
Tillsvidareanställning. Heltid.

Tillträde enligt överenskommelse.

Lön och förmåner
Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning. 

Vi erbjuder möjlighet till distansarbete viss del av din arbetstid när verksamhetens behov och arbetsuppgifterna medger detta.

Läs mer om förmåner för anställda här.

Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och ansökningsbrev senast den 8 mars 2024. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.




Välkommen med din ansökan!





Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Deadline: 2024-03-08

Ekonom

Hos företag: Kommunledningsförvaltningen, Ekonomienheten

Deadline: 2024-03-10

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Ekonomienheten erbjuder stöd och service till kommunens verksamheter och till politiken inom områdena redovisning, uppföljning, controlling och inköp i syfte att säkra en långsiktigt hållbar ekonomi för kommunen.

Ekonomienheten har även en styrande och kvalitetssäkrande roll baserat på lagar, pol.. Klicka för att visa hela beskrivningenicys och riktlinjer samt utvecklar arbetsmetoder och styrdokument för processerna.

Nu söker vi en ekonom för ett vikariat till ekonomienheten.
 

Arbetsuppgifter: I dina arbetsuppgifter som ekonom kommer det ingå att stötta kommunens verksamheter samt utveckling av enhetens processer internt och till angränsande avdelningar. Du kommer även att medverka i boksluts- och budgetarbete samt ge verksamhetsföreträdare stöd vid budgetering, uppföljnings- och prognosarbete. Löpande bokföring, att göra utredningar och analyser, skriva rapporter samt utveckla resursfördelningsmodeller och ekonomiprocesser och i övrigt förekommande arbete inom ekonomienheten kommer att ingå i tjänsten. Du kommer självständigt att driva projekt för att utveckla våra rutiner, system och processer. Du är internkonsult och ger råd och stöd i ekonomifrågor samt medverkar vid informationstillfällen och utbildningar. 

Kvalifikationer: Du ska ha ekonomexamen på högskolenivå, gärna med inriktning redovisning, eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Du ska helst ha några års arbetslivserfarenhet inom området. Det är meriterande om du har arbetat med redovisning och/eller ekonomistyrning gärna i kommunal verksamhet. Du har god IT-vana, vi jobbar med Vismas affärssystem och Stratsys för framställan av våra rapporter.

Dina egenskaper: 

- är analytisk, strukturerad och ansvarsfull. 
- har en känsla för rutiner, processer och utveckling. 
- har en vilja att bidra till enhetens utveckling, en vilja att själv utvecklas och att tillsammans med dina kollegor göra livet lättare för dig och för varandra.
- har god förmåga att förmedla budskap muntligt och skriftligt. 

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Omfattning: Tjänsten är ett vikariat på heltid under ca 1,5 år. Tillträde 1 april eller enligt överenskommelse.

Upplysningar: Lämnas av ekonomichef Ann-Christin Svallfors, tfn 070-6280578,
e-post: ann-christin.svallfors@overtornea.se

Fackliga företrädare: Vision Kaarina Koski, tfn 070-2618985, e-post: kaarina.koski@overtornea.se

Övrigt: Vi har tobaksfri arbetstid. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ansökan: Vi tillämpar löpande rekrytering så ansök redan idag!  

Du kommer att få en bekräftelse på att din ansökan kommit in. Skulle du inte motta en sådan bekräftelse inom ett par arbetsdagar ber vi dig att kontakta oss via vår växel på telefon: 0927-720 00.

Vi är förvaltningskommun för finska och meänkieli och det är därför positivt om du kan något av dessa språk.


Som anställd i offentlig sektor kan tjänsten innebära en placering i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan anställning kan ske.


Då vi är en totalförsvarsmyndighet kan tjänsten medföra krigsplacering.


Mer om Övertorneå
Övertorneås samhällsservice och geografiska läge ger möjlighet att ägna dig åt sådant du vill, inte sådant du måste. Bara för att nämna några fördelar med vår kommun så har vi en enda rondell på 250 000 hektar och ett enda trafikljus, kollektivtrafiken är nästan gratis och vi utsågs till Sveriges bästa skolkommun 2020 och 2021. Vi har 150 km högkvalitativa pistade skidspår och två simhallar på 4 200 invånare.


Förutsättningarna för att du ska trivas tror vi alltså är väldigt goda! Sugen på att flytta hit? Kolla in https://www.hejhemby.com/. Genom detta projekt kan du som vill flytta till Övertorneå få hjälp med att förverkliga din dröm.


Vi verkar för en jämställd arbetsplats där vi ser mångfald som en styrka. Därför ser vi gärna sökande som bidrar till detta.

Deadline: 2024-03-10

Göteborgs Stad , Grefab

Ekonom

Hos företag: Göteborgs Stad , Grefab

Deadline: 2024-03-01

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Göteborgsregionens Fritidshamnar AB – Grefab – med kommunerna Göteborg, Mölndal, Partille och Ale som delägare har utvecklats till den största i sitt slag i Europa.
Bolaget anlägger, driver och utvecklar fritidsbåtshamnar och administrerar idag tolv anläggningar med över 7 000 båtplatser.
Organisa.. Klicka för att visa hela beskrivningentionen består av 25 medarbetare som till största delen arbetar ute i hamnarna med drift och tillsyn. Grefabs huvudkontor ligger i centrala Göteborg.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som har lång erfarenhet och känna dig trygg med att självständigt ansvara för all bolagets redovisning och hela det övergripande ansvaret för bokslutsarbetet.
I rollen som ekonom krävs det att du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört och att du kontrollerar och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet. Du är ett nära stöd till chefer samt närmsta stöd till VD i ekonomifrågor.
I ett mindre bolag förekommer många andra arbetsuppgifter också. Du kommer också att vid behov delta ingå i bolagets ledningsgrupp.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• En högskoleutbildning med inriktning mot företagsekonomi eller motsvarande kunskaper.
• Flera års erfarenhet av att ha arbetat i en liknande roll
• Erfarenhet av att självständigt göra bokslut och årsredovisning, inkomstdeklaration, moms och arbetsgivaravgifter.
• Kunna analysera resultaträkningen
• Erfarenhet av att göra månads ,årsbokslut, internkontroll, budget och prognos
• Du ska även ha goda kunskaper inom Office-paketet och då särskilt i Excel.
• För denna tjänst behöver du ha mycket goda kunskaper i svenska språket och kunna uttrycka dig i väl i tal och skrift.
• Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Som person har du en helhetssyn, du är strukturerad och kan organisera och prioritera ditt arbete så att det blir utfört i rätt tid och med kvalitet. Du har lätt för att samarbeta och kan organisera ditt arbete efter behov.

Meriterande om du har:
• Självständigt arbetat med redovisning i ett kommunalt bolag tidigare
• Erfarenhet av att arbeta i Agresso Ekonomisystem
• Erfarenhet av att arbeta i Hypergene BUPA, Cognos, Stratsys, Personec ekonomiroll, Bokksus och PAL anläggningsregister.
• Erfarenhet av att ha arbetat i en politisk styrd organisation
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga kompetenser. Som person är du drivande och tar initiativ och ser till att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar själv eller tillsammans med andra. Din goda samarbetsförmåga är därför en förutsättning.

Välkommen med din ansökan !


ÖVRIGT
Kontoret ligger centralt i Gårda och det finns bra kommunikationer.
För att du ska trivas och må bra erbjuder vi förmåner som friskvårdsbidrag och medarbetarstöd.
Vill du veta mer om oss hittar du oss på www.grefab.se

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.

Vårt arbete med urval och intervjuer kan komma att påbörjas före sista ansökningsdatum så skicka in din ansökan redan idag.

I vårt arbete utgår vi från Göteborgs Stads förhållningssätt:
• Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för
• Vi bryr oss
• Vi arbetar tillsammans
• Vi tänker nytt

Till annonsförsäljare och bemannings. och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings. och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Deadline: 2024-03-01

Åre Kommun, Ekonomiavdelningen

Ekonom

Hos företag: Åre Kommun, Ekonomiavdelningen

Deadline: 2024-03-17

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. Vi ser till att det där självklara fungerar: att våra barn har det bra i förskolan och skolan, att vägarna är plogade och att våra äldre har en meningsfull tillvaro. Men vi nöjer oss inte där... Klicka för att visa hela beskrivningen Tillsammans tar vi hela tiden nya steg mot en hållbar framtid.

Dynamik, service och bemötande är en given del i vår vardag. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också.

I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda.

Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska.

ARBETSUPPGIFTER
Ekonomiavdelning är organiserad direkt under kommundirektören och leds av kommunens ekonomichef. Ekonomiavdelningen har ett övergripande ansvar för utveckling och förvaltning av kommunens processer kopplat till kommunens inköp och verksamhetsstyrning, vilket inkluderar ekonomistyrningen, målstyrning och kvalitetsstyrning. På avdelningen jobbar idag 18 medarbetare för att stötta kommunens kontor i det dagliga arbetet. På ekonomiavdelningen eftersträvar vi en prestigelös och lärande miljö där alla är välkomna.

Huvudsakliga arbetsuppgifter är att ansvara för ekonomistyrning för kommunens barn och utbildningskontor med ca 600 anställda. Det innebär ett nära samarbete med kontorschefen och verksamheten för att samordna och utveckla gemensamma effektiva modeller och rutiner för verksamheten.
I uppdraget ingår bland annat löpande arbete med bokslut, analys, budget, prognos, projekt- och investeringsuppföljning.

Förekommande ansvar:

• Arbeta för en god kostnadsmedvetenhet samt effektiva ekonomirutiner och processer.
• Att ta fram och lämna löpande rapporter om den ekonomiska statusen internt inom kontoret samt ta fram relevanta beslutsunderlag till chefer.
• Att analysera det nuvarande ekonomiska läget samtidigt som du analyserar tidigare ekonomisk ställning och förutser den framtida.
• Att genom ständig kontroll och med förslag på förbättring samt åtgärder, se till att kontorets ekonomi utvecklas i rätt riktning.

KVALIFIKATIONER
Rollen innebär många interna kontakter vilket ställer höga krav på en god kommunikation, både i tal och skrift. Ekonomiavdelningen driver idag även förändring av kommunens ekonomistyrning med en pågående implementering av en ny budgetmodell vilket ställer högre krav på flexibilitet och pedagogiska egenskaper.

• Du har en akademisk examen inom ekonomi.
• Meriterande är erfarenhet av arbete som ekonom/controller eller motsvarande.
• Meriterande är om du har erfarenhet från en liknande roll i kommunal verksamhet och vana att arbeta i politiskt styrda organisationer.

Som person är du strukturerad, har en god analytisk förmåga och förväntas kunna arbeta självständigt men även ha en god samarbetsförmåga.

Vidare tror vi att du har förmågan att förstå och se helheten samtidigt som du tycker att det är viktigt med detaljer.

Rollen innebär många interna kontakter vilket ställer höga krav på att du är kommunikativ, både i tal och skrift. Du bör också ha en god pedagogisk förmåga och på ett konstruktivt sätt kunna förmedla ett ekonomiskt budskap.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Deadline: 2024-03-17

Hitta ekonom jobb i Sveriges alla län


All information om lediga jobb hämtas i realtid från Arbetsförmedlingen

Informationen på denna sida uppdaterades 2024-02-27