Platsannons.nu/Controller

Lediga jobb som controller

Här nedan hittar du länkar till sammanställningar över lediga jobb controller i Sveriges alla län, klicka dig enkelt vidare för att se om det finns några jobb controller i t.ex. Stockholm, Dalarna eller Norrland. Längst ner på sidan har vi även sammanställt ett urval av lediga jobb controller i hela Sverige.

Att arbeta som controller

En controller är en typ av ekonom som hjälper företag och organisationer att hantera sina finansiella risker. De arbetar med kunderna för att bedöma deras finansiella stabilitet och identifiera eventuella problem som kan påverka deras verksamhet. Controllers arbetar också med kunderna för att utveckla strategier för att minska eller undvika finansiella risker.


Urval av lediga controller jobb i Sverige

Klicka här om du vill gå direkt till länsindelningen

Kalmar kommun, Kommunledningskontoret

Controller

Hos företag: Kalmar kommun, Kommunledningskontoret

Deadline: 2025-05-09

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Då värderar du förmodligen, precis som vi, ett jobb som är viktigt på riktigt. Här på Kalmar kommun arbetar vi tillsammans för att hela tiden göra Kalmar ännu bättre - för alla som lever sina liv här, driver företag eller besöker vår fina kommun.. Klicka för att visa hela beskrivningen.

Kommunledningskontoret är kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förvaltning. Kontoret är även förvaltning åt integration- och arbetsmarknadsnämnden samt vatten- och miljönämnden. Vi arbetar med ett helhetsperspektiv, nära den politiska ledningen, med målet att på bästa sätt ge stöd och service till Kalmar kommuns politiska organisation, bolag samt förvaltningar och till allmänheten. Kommunledningskontoret består drygt 300 medarbetare inom 14 olika verksamheter. Kommunledningskontoret arbetar inom ett brett spektrum av områden och förvaltningen har flera tjänster med specialistkompetenser. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med trygghetsfrågor, föreningsliv och civilsamhälle. Vi är en förvaltning i ständig utveckling - allt för att göra Kalmar ännu lite bättre. 

Till vår ekonomienhet söker vi en engagerad controller, är det du?

ARBETSUPPGIFTER
På ekonomienheten arbetar du tillsammans med dina tio kolleger med styrning och ledning av de övergripande ekonomifrågorna för Kalmar kommunkoncern. Enheten ansvarar även för finansverksamheten, med planering och hantering av likvida medel, låne- och borgensadministration samt stiftelseförvaltning för 50 donationer.

I uppdraget som controller kommer du att ge stöd och service inom budget, redovisning, uppföljning, prognos, bokslut och årsredovisning. 

I dina arbetsuppgifter ingår också: 

• Ansvar för budget, ekonomisk uppföljning, prognos och bokslut för kommunledningskontorets enheter.
• Att vara projektekonom i externa projekt, utforma och kvalitetssäkra projektbudgetar, prognos, analys            och uppföljning av ekonomiskt resultat i projekt, projektredovisning samt rapportering av projekt till finansiär, rådgivning och stöd till projektledare och projektägare. 
• Stiftelseadministration.
• Koncernövergripande utvecklings-, utrednings- och statistikarbete.
• Konsultstöd till chefer inom ekonomiområdet.
• Föredragande på kommunstyrelsen.
• Hålla dig uppdaterad i EU:s regelverk och olika offentliga finansieringsprogram.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har akademisk examen med ekonomisk inriktning och erfarenhet av kvalificerad redovisning samt ett genuint intresse för att utveckla och effektivisera processer, system och rutiner. Erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete inom offentlig sektor är meriterande. Kunskaper i VISMA, Proceedo, Hypergene eller liknande system är meriterande.

Du har också:

• Erfarenhet av prognos- och budgetarbete samt rapportering.
• Mycket goda kunskaper i Excel och övriga Officeprogram.

Som controller är det viktigt att du är noggrann, det är avgörande för att säkerställa att budget, prognoser och bokslut blir korrekta och tillförlitliga. Du behöver också ha förmågan att kunna organisera och prioritera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Vi ser det som en självklarhet att du kan arbeta i team och samarbeta med kolleger och chefer inom organisationen för att nå gemensamma mål och resultat. Du har förmågan att identifiera och lösa problem effektivt och tar initiativ till förbättringar och effektiviseringar av processer och rutiner. För att lyckas med uppdraget är det också viktigt att du på ett pedagogiskt och enkelt sätt kan förklara ekonomiska sammanhang. 

Tjänsten kräver att du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.

ÖVRIGT
Kalmar kommun kontrollerar identitet och arbetstillstånd innan någon anställs. Detta innebär att du som söker jobb hos oss behöver visa legitimation. Om det är aktuellt kan du även behöva visa upp ditt uppehålls- och arbetstillstånd.

Som tillsvidareanställd i Kalmar kommun kommer du att krigsplaceras på din arbetsplats och förväntas bidra med ditt arbete vid höjd beredskap.

Vissa tjänster inom Kalmar kommun är placerade i säkerhetsklass, vilket innebär att en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen kan komma att genomföras före beslut om anställning.

Deadline: 2025-05-09


Karta som visar var jobbet finns

Utbildningsförvaltningen

Controller

Hos företag: Utbildningsförvaltningen

Deadline: 2025-04-27

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Om rollen och dina arbetsuppgifter
Tjänstens placering är på utbildningsförvaltningens kansli och rollen rapporterar till ekonomichefen.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:

- Ansvar för det centrala ekonomiarbetet rörande vuxenutbildning, internationell grundskola samt modersmåls.. Klicka för att visa hela beskrivningenverksamhet, innebärande kvalificerat arbete med budgetering, uppföljning bokslut, framtagande av prognoser, redovisning, utfördelning kostnader och ersättningar samt beräkning av andra tilldelningar
- Att stötta förvaltningens rektorer, enhetschefer och ekonomiadministratörer i deras arbete med ekonomiska uppföljningar och analyser
- Att samarbeta och stötta andra kommuner och fristående enheter i frågor som rör ansvarsområdet
- Att arbeta med ekonomi för förvaltningens kansli samt göra beräkningar och utfördelningar av kostnader såväl inom som utom förvaltningen
- Att rapportera statistik till SCB
- Att aktivt driva utvecklingsarbete och delta i projekt med ekonomikoppling
- Att ta fram underlag och skriva texter till verksamhetsplan, delårsrapporter, tjänsteskrivelser, med flera
- Att delta i kommunens nätverk för ekonomer
- Att serva medborgare och andra intressenter till utbildningsförvaltningen med svar på frågor

I övrigt bidrar du i enhetens och utbildningskansliets arbete genom samarbete med kollegor för att säkerställa back up och professionell hantering av enhetsöverskridande frågor.

Vi söker dig som
- Drivs av att göra skillnad för dem vi är till för, elever och medarbetare i kärnverksamheten
- Har relevant ekonomexamen från universitet eller högskola
- Har en hög digital kompetens och stor erfarenhet av avancerat arbete i Excel och affärssystem
- Har en god kompetens och erfarenhet av arbete inom redovisning
- Har förmåga att göra ekonomi förståeligt och kan förklara samband mellan ekonomi, personal och verksamhet
- Har helhetssyn, är van vid att hantera många parallella deadlines samtidigt och arbetar såväl strukturerat som noggrant
- Är analytisk och har god förmåga att se helheten samtidigt som du motiveras av att fördjupa dig i detaljer
- Tar egna initiativ och drivs av att uthålligt arbeta med förbättringar
- Har en god kommunikativ och språklig förmåga i svenska, såväl muntligt som skriftligt

Erfarenhet av ekonomistyrning inom offentlig sektor är meriterande liksom tidigare arbete med statistik.

I den här rekryteringen arbetar vi med löpande urval, så vi ser fram emot att ta del av din ansökan så snart som möjligt.

Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare

Om arbetsplatsen
På utbildningskansliet arbetar ca 50 personer med förvaltningsövergripande frågor såsom ekonomi, lokalförsörjning, utvecklings- och kvalitetsfrågor, HR, antagning, IKT och elevhälsa. Vår arbetsmiljö är kreativ och stimulerande med engagerade kollegor inom olika professioner som samarbetar för att bidra till god kvalitet och utveckling av våra verksamheter. Tillit, arbetsglädje och hjälpsamhet är levande ledord i vårt dagliga arbete. Vår arbetsplats är belägen i centrala Lund.

Utbildningsförvaltningen ansvarar för gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, vuxenutbildning, internationell grundskola och modersmålsverksamhet och har drygt 1 200 anställda. Som anställd här är du delaktig i att bedriva utbildning av hög kvalitet, och med ett stort engagemang för våra elever. Vi rustar eleverna för framtiden – med målet att varje elev ska nå sin fulla potential som människa och medborgare.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Deadline: 2025-04-27


Karta som visar var jobbet finns

Controller

Hos företag: JobBusters AB

Deadline: 2025-09-28

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Din nya rollÄr du en analytisk och affärsorienterad person med stark ekonomisk kompetens? Har du erfarenhet av controlling och vill arbeta i en långsiktig och samhällsviktig verksamhet? Vi söker nu både Financial Controllers och Business Controllers till framtida uppdrag hos vår kund inom försvarsin.. Klicka för att visa hela beskrivningendustrin i Linköping.
Uppdragen kan variera i karaktär och omfattning, men oavsett inriktning kommer du att ha en viktig roll i att stödja verksamheten med kvalificerade ekonomiska analyser och beslutsunderlag.
Arbetsuppgifter
Som controller arbetar du i gränslandet mellan ekonomi och verksamhet, och du kommer att bidra till att säkerställa finansiell kontroll, uppföljning och strategiskt beslutsstöd.
Beroende på uppdragets inriktning (financial eller business control) kan dina arbetsuppgifter inkludera:
Budgetering, prognosarbete och uppföljning
Löpande analys av intäkter, kostnader och nyckeltal
Resultatuppföljning och rapportering till ledning
Ekonomisk rådgivning till chefer och projektledare
Identifiering av avvikelser och förbättringsförslag
Deltagande i affärsplanering, kalkyler och investeringsanalyser
Månads- och årsbokslut (framför allt för Financial Controllers)
Stöd i strategiskt beslutsfattande och affärsutveckling (framför allt för Business Controllers)
För att bli framgångsrik i denna roll behöver du Högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi, redovisning eller liknande
Flera års erfarenhet av arbete som controller – antingen inom financial eller business control
Erfarenhet av budget, prognos och uppföljning i större organisationer
Goda kunskaper i Excel och erfarenhet av affärssystem (t.ex. Agresso, IFS, Hyperion)
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska, både muntligt och skriftligt.
Vem är du?

För att trivas i rollen ser vi att du är en analytisk och strukturerad person med god helhetssyn. Du har lätt för att identifiera mönster och trender i siffror och omsätta dessa i tydliga slutsatser och affärsmässiga rekommendationer. Du arbetar proaktivt och tar ansvar för att driva ditt arbete framåt med hög kvalitet. I din kommunikation är du tydlig och pedagogisk, och du bygger förtroende i samarbete med olika delar av organisationen.

Välkommen med din ansökan Anställningens omfattning: 100% Anställningsform: Tidsbegränsad anställning Start: Enligt överenskommelse Slut: Minst 6 månader med chans till förlängning Utvalda förmåner: Kollektivavtal, Friskvårdsbidrag, Benifex med mera Övrig information: För att arbeta hos vår kund krävs det att du är svensk medborgare samt att du blir godkänd i en säkerhetsintervju. Vår kund kan i enstaka fall godkänna dubbla medborgarskap. I din ansökan: säkerställ att det tydligt framgår att du är kvalificerad utefter kundens önskade kvalifikationer
Bra att känna till!
Detta är en proaktiv annons för kommande behov hos vår kund. Här får du chans att bli först på uppdrag när skarpt behov uppstår!

Du behöver inte skriva ett personligt brev utan i stället ber vi dig svara på urvalsfrågorna i samband med ansökan.
FöretagspresentationVår kund är ett av de starkaste varumärkena inom svensk industri och har kunder i över 100 länder. Här kommer du vara en del i att skapa förutsättningar för ett tryggt samhälle.

Deadline: 2025-09-28


Karta som visar var jobbet finns

Kommunledningssektorn, Ekonomienheten

Controller

Hos företag: Kommunledningssektorn, Ekonomienheten

Deadline: 2025-05-02

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Vår styrka är att Essunga är en av Sveriges minsta kommuner! Vi arbetar på ett okomplicerat sätt över verksamhetsgränser och i nätverk med andra kommuner. Detta ger helhetsperspektiv och hanterbarhet både för medarbetare och kommuninvånare. Förändringar blir synliga i en liten kommun, vilket ger oss.. Klicka för att visa hela beskrivningen som arbetar tillfredställelsen av att se resultat av vårt arbete. Du har stora möjligheter att påverka och våra korta beslutsvägar ger snabba resultat. Vi hälsar dig välkommen till Essunga kommun i hjärtat av Västra Götaland. Centralorten Nossebro är en timmas bilresa från Göteborg och cirka en halvtimma från Alingsås, Vårgårda, Trollhättan och Vänersborg. Vill du veta mer om vad Skaraborg har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Besök www.livetiskaraborg.se.




Beskrivning

Som Controller kommer du att spela en central roll i vår verksamhet.

För att passa hos oss i den lilla kommunen är det viktigt att du som person och öppen och flexibel för att hjälpa till när verksamheten eller kollegorna behöver hjälp.

Essunga kommun har en central ekonomiavdelning bestående av sju medarbetare som tillsammans hanterar kommunens ekonomiadministration. Gruppen består av ekonomichef, redovisningsansvarig, tre controllers och två ekonomiassistenter. En av våra controllers kommer att sluta under sommaren 2025 och vi söker nu hennes efterträdare.

Arbetsuppgifter

Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med ekonomistyrning inom offentlig förvaltning. Du har förmåga att kommunicera på ett pedagogiskt sätt samt kan anpassa kommunikation efter mottagare och situation. I uppdraget ingår även att bidra i ekonomiavdelningens interna utvecklingsarbete och med övergripande förvaltningsuppdrag.

Dina arbetsuppgifter är att:

- Driva och leda arbetet med budget, uppföljning och ekonomisk rapportering inom ditt ansvarsområde

- Delta i olika projektgrupper, arbeta fram analyser och bidra med ekonomisk kunskap

- Vara ett bra chefsstöd, där du kommunikativt hjälper cheferna och ger dem vägledning inom dina områden.

Kvalifikationer

Vi söker en ekonom med högskoleutbildning eller likvärdig kompetens. Du är analytisk, serviceinriktad, och pedagogisk. Du kommer ha många kontaktytor i ditt uppdrag som controller vilket ställer höga krav på god samarbetsförmåga. Vi ser också att du har förmågan att se verksamheten ur ett helhetsperspektiv utifrån vad som är bäst för kommunen som helhet.

Vi ser gärna att du har erfarenhet från verksamheter inom socialtjänstens område och bemanningsekonomi. Personlig lämplighet och att din profil kompletterar arbetsgruppen kommer vara viktiga faktorer i rekryteringen. Meriterande är erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet. 

Övrigt

Essunga kommun är en liten kommun men har ett nära samarbete med andra kommuner i Skaraborg, vilket skapar goda kontaktytor och nätverksmöjligheter inom yrkesområdet. 

Vi hälsar dig varmt välkommen att söka tjänsten och bli en del av vårt välfungerande team i Essunga kommun. 

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen.

Deadline: 2025-05-02


Karta som visar var jobbet finns

Region Uppsala

Controller

Hos företag: Region Uppsala

Deadline: 2025-04-23

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bidra till en effektiv och hållbar verksamhetsstyrning inom sjukvården? Vi söker nu en engagerad och analytisk verksamhetscontroller till Region Uppsala med placering vid Akademiska sjukhuset, som arbetar med att optimera och utveckla vårdverksamheten genom nog.. Klicka för att visa hela beskrivningengrann uppföljning och analys. Du är med och utvecklar våra ekonomiska och operativa processer, säkerställer effektiv resursanvändning och medverkar därigenom till en kvalitativ vård för våra patienter.
Region Uppsala är en av Uppsalas största arbetsgivare, där Akademiska sjukhuset är den största förvaltningen. Akademiska sjukhuset är ett av Sveriges ledande universitetssjukhus och erbjuder specialiserad och högspecialiserad vård lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Över 700 000 människor söker vård på sjukhuset varje år.
I rollen som verksamhetscontroller stödjer du verksamhetschefer och deras chefer i att göra fördjupade analyser av sambanden vad gäller produktion och ekonomiskt resultat. Du ansvarar för att driva och stödja i planerings- och budgetarbetet, uppföljning, analys och prognoser. Ditt ansvar kommer att omfatta verksamhetsområden med en årlig omsättning i intervall om cirka 100 - 900 miljoner kronor. Du samverkar med andra funktioner och resurser inom den egna avdelningen och övriga regiongemensamma stödfunktioner. Dessutom är du delaktig i att utveckla styrmodellerna som innefattar insatser för kostnadskontroll, produktivitetsutveckling och produktionsstyrning samt intäkts- och kundanalys.
Vi söker nu en verksamhetscontroller med placering vid Akademiska sjukhuset. Som verksamhetscontroller ingår du i avdelningen för verksamhetsnära ekonomistöd. Avdelningen har 17 medarbetare inklusive tre gruppchefer och ingår i en större enhet om totalt ett 30-tal medarbetare som utgör Akademiska sjukhusets samlade controllerstöd. Organisatoriskt ingår enheten i Region Uppsalas samordnade ekonomifunktion och tillhör förvaltningen Regionkontoret, avdelningen ekonomi och styrning.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.
Välkommen in med din intresseanmälan!
I denna rekrytering samarbetar Region Uppsala med Randstad. Välkommen med din intresseanmälan senast 2025-04-23. Urval kommer att ske löpande. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Kristina Rostedt, kristina.rostedt@randstad.se.
Region Uppsala värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön, och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet. När du valt att formellt ansöka kan den komma att bedömas vara allmän handling. För en inledande konfidentiell dialog kring tjänsten vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult.
Region Uppsala krigsplacerar all tillsvidareanställd personal utifrån totalförsvarets behov. Detta innebär för den enskilda medarbetaren inga förpliktelser i fredstid utan är enkom en planeringsåtgärd.

Ansvarsområden
Ansvarsområden och arbetsuppgifter
driva och stödja i planerings- och budgetarbetet, uppföljning, analys och prognoser samt andra aktuella uppgifter inom verksamhetsområdet
göra analyser och föreslå åtgärder inför uppdragsgivaren
stödja verksamhetschefer och deras chefer i att göra fördjupade analyser av sambanden vad gäller produktion och ekonomiskt resultat
samverka med andra funktioner och resurser inom den egna avdelningen, övriga regiongemensamma stödfunktioner samt sjukhusadministrationen
utveckla styrmodellerna som innefattar insatser för kostnadskontroll, produktivitetsutveckling och produktionsstyrning samt intäkts- och kundanalys


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande
Flerårig erfarenhet av att arbeta med controlleruppgifter eller motsvarande
Van att arbeta i en komplex systemmiljö med affärssystem, BI-system och Excel
Svenska och engelska obehindrat i tal och skrift Det är meriterande om du har kompetens och erfarenhet inom:
Hälso- och sjukvårdssektorn
Agresso/Unit4

Som person ser vi att du är en social, framåt och öppen person. För att lyckas i rollen är du proaktiv, kommunikativ och pedagogisk. Du trivs med att presentera och rapportera inför en grupp. Vidare ser vi att du har ett strukturerat arbetssätt, integritet och ett utvecklat analytiskt sinne. Du är en samarbetsinriktad och lösningsorienterad lagspelare. 
Vi söker dig som har:
Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande
Flerårig erfarenhet av att arbeta med controlleruppgifter eller motsvarande
Van att arbeta i en komplex systemmiljö med affärssystem, BI-system och Excel
Svenska och engelska obehindrat i tal och skrift

Det är meriterande om du har kompetens och erfarenhet inom:
Hälso- och sjukvårdssektorn
Agresso/Unit4

Som person ser vi att du är en social, framåt och öppen person. För att lyckas i rollen är du proaktiv, kommunikativ och pedagogisk. Du trivs med att presentera och rapportera inför en grupp. Vidare ser vi att du har ett strukturerat arbetssätt, integritet och ett utvecklat analytiskt sinne. Du är en samarbetsinriktad och lösningsorienterad lagspelare.

Om företaget

Region Uppsala
Med 8 600 anställda, ca 700 vårdplatser och omfattande öppenvård är Akademiska sjukhuset ett av Sveriges ledande universitetssjukhus. Förutom rollen som länssjukhus är Akademiska leverantör av högspecialiserad vård och betjänar drygt två miljoner människor i Sjukvårdsregion Mellansverige.
På Akademiska sjukhuset har du nära till specialistkunskap, forskning, utbildning och engagerade kollegor. Vi arbetar kontinuerligt med förbättring och utveckling, och strävar efter att vara en hälsofrämjande arbetsplats med gott ledarskap och flexibla arbetssätt.

Deadline: 2025-04-23


Karta som visar var jobbet finns

Ekobrottsmyndigheten

Controller

Hos företag: Ekobrottsmyndigheten

Deadline: 2025-04-22

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 800 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrk.. Klicka för att visa hela beskrivningena.

Vill du bli en av oss och bidra till att bekämpa den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu dig som vill arbeta som controller på ekonomienheten vid Ekobrottsmyndigheten i Stockholm. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling.

Arbetsplats
Ekobrottsmyndigheten är en myndighet med specialister som bedriver en heltäckande brottsbekämpning genom att förebygga, upptäcka, avbryta, utreda och lagföra ekonomiska brott. På myndigheten arbetar ca 800 medarbetare med olika kompetenser såsom åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister. Ekobrottsmyndigheten finns på åtta orter runtom i landet. Till ekonomienheten i Stockholm söker vi nu en controller som vill vara med och utveckla myndighetens ekonomistyrning. På enheten arbetar idag tretton medarbetare.

Arbetsuppgifter
Tillsammans med befintlig controller kommer du ha en operativ och strategisk roll. Du är en nyckelperson för frågor gällande budget, uppföljning och prognos samt en strategisk partner till budgetansvariga chefer. Du deltar i budget- och uppföljningsdialoger samt analyserar och rapporterar utfall till chefer och ledningen. Vidare kommer du bland annat att:

beräkna olika scenarier i samband med framtida prognoser på lång sikt
upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag
förväntas driva arbetet gällande utveckling av rutiner och processer inom budget- och prognosarbetet
EU-projekt
samverkan med närliggande myndigheter i ekonomiska frågor
utbilda och informera verksamheten inom området
därutöver tillkommer visst ekonomiadministrativt arbete och arbete i samband med årsbokslut.
Krav
Vi söker dig som har

högskoleutbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande utbildning och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig
goda kunskaper inom redovisning
minst fem års aktuell erfarenhet som controller från offentlig verksamhet under de senaste tio åren
god förmåga att hantera Officepaketet och andra digitala verktyg och programvaror
mycket god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Det är meriterande om du utöver ovan även har

Erfarenhet av att delta i eller driva förändrings- och utvecklingsarbeten
Erfarenhet av större/komplexa affärssystem (myndigheten använder idag UBW) och systemstöd
Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som har en hög grad av självständighet och kan vara en viktig strategisk samarbetspartner till ledningen och chefer på EBM. Därför är det viktigt för oss att du har lätt för att kommunicera med andra och har en mycket god förmåga att samarbeta i team för att skapa och upprätthålla goda relationer såväl inom organisationen som med externa aktörer. Du är noggrann och har förmåga att skapa struktur och effektivitet i ditt arbete.

För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.

K ontaktpersoner
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Ekonomichef Kristina Larsson, tfn. 010-562 96 44.

Fackliga företrädare för Saco-S är Henrik Lundin, tfn 010-562 91 72, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.


Information om anställningen

Anställningsform : Tillsvidareanställning
Tjänstebenämning : Controller
Arbetsort : Stockholm
Tillträdesdatum : Enligt överenskommelse
Lön : Individuell lönesättning tillämpas
På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.

Ansök
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 22 april 2025.

I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Ekobrottsmyndigheten, Box 22098, 10422 Stockholm.

Är du redan registrerad som användare i Easycruit kan du logga in här för att söka tjänsten

Varmt välkommen med din ansökan!

Deadline: 2025-04-22


Karta som visar var jobbet finns

Klippans kommun, Ekonomiavdelning

Controller

Hos företag: Klippans kommun, Ekonomiavdelning

Deadline: 2025-04-21

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

I Klippans kommun motiveras vi av utveckling och siktar mot att bli lite bättre varje dag. Här har alla möjlighet att göra skillnad - både för varandra och för de som finns i våra verksamheter.

Hos oss är allas idéer välkomna och det finns plats för dig att vara kreativ och modig på ditt eget vis. .. Klicka för att visa hela beskrivningenVi litar till varandra och skapar tillsammans. På så sätt hittar vi glädjen i vårt arbete.

Vi i Klippan är vår värdegrund och våra riktningar "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet" leder oss i vårt arbete.

Vill du vara med? Bli en av oss i Klippan!

ARBETSUPPGIFTER
I rollen kommer du bland annat att ansvara för kommunens årsredovisning och vara controller gentemot Kommunledningsförvaltningen som ansvarar för bland annat HR, ekonomi, kommunikation, kansli, stab och IT-frågor. Du kommer att arbeta nära förvaltningsledningen och fungera som ett löpande stöd till förvaltningens chefer. Dessutom kan du komma att ha rollen som controller för delar av andra förvaltningar. Kommunen har ett antal större projekt som du kommer att vara projektekonom i.

Tjänsten är placerad på ekonomiavdelningen med ekonomichefen som din närmaste chef. Du blir en del av vårt härliga team som består av ett tiotal engagerade kollegor som bland annat jobbar som controllers, ekonomer och ekonomiassistenter.

KVALIFIKATIONER
Förutom att du är en duktig ekonom så förutsätter tjänsten att du är självgående, bra på att kommunicera och håller deadlines. Du tycker om att stötta och serva med uppföljningar, prognoser, analyser och gillar att arbeta med utveckling.

Du behöver vara duktig på att skapa goda relationer och ha fokus på att leverera resultat. Då jobbet är självständigt behöver du kunna planera och organisera ditt arbete och kunna skriva, rapportera och leverera på ett strukturerat och logiskt sätt.  

Du behöver ha en ekonomiutbildning på högskolenivå och erfarenhet av att arbeta som ekonom/controller. Har du erfarenhet av att arbeta med årsredovisningar är det meriterande liksom vana som projektekonom. Har du erfarenhet av att jobba inom en kommun så är det ett plus, dock inget krav.

ÖVRIGT
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut.

Om du blir kallad till intervju vill vi att du kan styrka dina meriter med intyg och betyg. Du behöver även kunna uppvisa giltigt körkort för aktuellt tjänstefordon om det är relevant för tjänsten.

För att arbeta hos oss måste du visa giltigt pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling på anställningsintervjun. Är du medborgare i ett land utanför EU/EES eller Schweiz behöver du även ta med dig ett arbetstillstånd.

För allas trevnad är vår arbetstid rökfri.

Deadline: 2025-04-21


Karta som visar var jobbet finns

Procruitment

Controller

Hos företag: Procruitment

Deadline: 2025-05-04

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Om tjänsten
Är du en erfaren Controller som söker en ny utmaning? Vi letar efter en analytisk och prestigelös person som vill bidra till vår kunds fortsatta framgång. Företaget är en framstående aktör inom sin bransch och befinner sig i en spännande tillväxtfas. Här får du möjligheten att arbeta i e.. Klicka för att visa hela beskrivningenn dynamisk miljö med starkt fokus på utveckling och innovation. Som en del av ett engagerat och framåtblickande team har du stora möjligheter att växa både professionellt och personligt.
Som Controller har du en central funktion i företagets ekonomistyrning och strategiska utveckling. Du arbetar nära både ledning och andra affärsområden för att säkerställa en effektiv ekonomisk planering och uppföljning. Rollen innebär ansvar för finansiell analys, rapportering och processutveckling, där du bidrar med insikter som stöder affärsbeslut och driver lönsamhet. I takt med företagets tillväxt kommer du också ha möjlighet att utveckla och förbättra ekonomiska rutiner och arbetssätt.
Dina arbetsuppgifter: Ansvara för budgetprocess, prognoser, finansiell uppföljning och rapportering
Ansvara för månadsbokslut, lagerredovisning och kostnadsuppföljning
Uppföljning av nyckeltal och resultat
Säkerställa regelefterlevnad och intern kontroll
Förbereda och presentera finansiella rapporter till ledning och andra intressenter
Identifiera förbättringsområden och driva initiativ för ökad lönsamhet
Driva initiativ för att förbättra och modernisera processer.
Din kompetens Erfarenhet som Controller med bred kunskap inom finansiell analys och ekonomistyrning
Eftergymnasial utbildning inom ekonomi, redovisning eller motsvarande
Mycket goda kunskaper i MS Excel
Flytande svenska och engelska i tal och skrift
Övrigt
Lön: Fast månadslön
Omfattning: Heltid, tillsvidare
Start: Omgående med hänsyn tagen till din eventuella uppsägningstid
Placeringsort: Arvika, med möjlighet till visst distansarbete.
Vi behandlar ansökningar löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden har gått ut, skicka din ansökan redan idag!
Om oss
Procruitment är Sveriges enda karriärbyrå inom IT, tech och engineering som genom proaktiv rekrytering förenar attraktiva arbetsgivare med människor som delar samma mål och ambitioner. Oavsett om du är en erfaren ledare eller om du ska ta ditt första steg ut i karriären hjälper vi dig att nå dina karriärmål - samtidigt som vi bryr oss om dig, din resa och att du mår bra längs vägen. Procruitment är stolta vinnare av Recruitment Awards och är utsedda till Årets Rekryteringsföretag och Årets Raket samt Gasellföretag 2024 av Dagens Industri.

Deadline: 2025-05-04


Karta som visar var jobbet finns

BAE Systems Hägglunds AB

Project Controller

Hos företag: BAE Systems Hägglunds AB

Deadline: 2025-05-11

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Vill du ta rollen som finansiellt affärsstöd till projektledaren, analysera avvikelser och prognos samt värdera finansiella risker och möjligheter i kundprojekt?

 Vi söker dig som arbetar med ekonomi och vill bidra i vår starka tillväxtresa och utvecklas tillsammans med oss.

Just nu söker vi en .. Klicka för att visa hela beskrivningenController till vår projektorganisation, vi söker både en erfaren Controller och någon som är i början av sin karriär efter studierna.

Din framtida utmaning

Som Project Controller representerar du finansavdelningen i kundprojekt. Här samarbetar olika avdelningar inom företaget för att leverera kundkontraktets åtagande gällande tid, kostnad och kvalitet. Du har en ledande och sammanhållande roll med stöd från olika specialistroller inom finans.

Utifrån projektets karaktär och komplexitet kommer du bland annat att:

- Sammanställa projektets ekonomiska rapportering till projektledare och finansledning

- Analysera och värdera projektets finansiella status och arbeta med prognoser

- Ha dialog med ledande projekt resurser i frågor av finansiell och affärsmässig karaktär

- Följa upp projektets kostnadsplan

- Ansvara för finansiella scenarioanalyser och utredningar

- Analysera och rapportera projektets risker och möjligheter

- Medverka i kundmöten och kontraktsförhandlingar, enligt uppdrag från anbuds- och projektledare

- Delta i externa och interna finansiella revisioner

Den du är

Vi söker dig med akademisk examen inom ekonomi eller finans. Tidigare erfarenhet inom Controlling och affärssystem såsom SAP är meriterande.  Du kan kommunicera obehindrat såväl på svenska som på engelska och har mycket goda kunskaper i Excel.

Du är drivande lagspelare, tar egna initiativ och gillar att arbeta med en blandning av nya och återkommande arbetsuppgifter. Du är trivs i en miljö där förändring är en del av vardagen.                                                                                  
Vad kan vi erbjuda dig?

Hos oss kommer du att ha roligt på jobbet och ingen dag kommer att vara den andra lik! Du kommer tillhöra en controller avdelning på ungefär 20 anställda. Våra medarbetare på avdelningen arbetar i allt från anbud, support, utvecklings till leverans projekt. På centrala finansavdelningen har vi ytterligare roller för att stötta verksamheten. Här på BAE Systems Hägglunds AB finns stora möjligheter till kompetens- & karriärutveckling.



Om du inte kan se filmen, klicka på länken: https://youtu.be/sbvv-Jm2PhI

BAE Systems levererar några av världens mest avancerade, teknikledande lösningar inom försvar, flyg och säkerhet. Vi har 82 500 kvalificerade medarbetare i mer än 40 länder. Genom att vi arbetar tillsammans med kunder och lokala partners, levererar vi produkter och tjänster med militär kapacitet, som skyddar människor och den nationella säkerheten samt säkrar viktig information och infrastruktur.

BAE Systems Hägglunds fokuserar på utveckling, tillverkning, integration och support av ett brett spektrum av militära fordon till kunder över hela världen. Våra främsta produkter är medeltunga stridsfordon (CV90), bepansrade terrängfordon (BvS10), stöd och support samt elhybrida drivsystem för den civila marknaden. Pålitlig, Innovativ och Djärv är ledorden för vår verksamhet.

Läs gärna mer om Örnsköldsvik och Höga Kusten på www.jobbaochlev.se/ - www.inspiration.ornskoldsvik.se -  www.hogakusten.com/sv

Kontaktperson

Är du intresserad och vill veta mera, kontakta Fredrik Hägglund, Chef Project Controlling på telefon 0660-806 48 eller rekryterare Annelie Öfverdahl-Nyberg, tel 070 – 169 91 76.  

Vänta inte med att skicka in din ansökan, intervjuer kommer att ske löpande och tillsättning kan ske innan sista ansökningsdag.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placeringsort Örnsköldsvik.

Vi arbetar med försvarssekretess, vilket innebär både legala krav samt speciella krav från våra kunder på oss som företag. Alla som anställs ska därför genomgå säkerhetskontroll och drogtest.

Välkommen med din ansökan!

Deadline: 2025-05-11


Karta som visar var jobbet finns

Operations controller

Hos företag: Scanspac

Deadline: 2025-04-30

Se annonsen hos Arbetsförmedlingen

Beskrivning

Om Scanspac

Scanspac är ledande producent av färdigblandat spackel i Europa och arbetar aktivt med utveckling, innovation och miljöfrågor för att kunna utveckla nästa generation av system för ytbehandling av väggar och tak. Scanspac har cirka 70 anställda på sina tre fabriker i Sverige, i Glansham.. Klicka för att visa hela beskrivningenmar, Sala och Almby. Som en del av Saint-Gobain och Scanspac, erbjuds du som anställd mycket goda möjligheter till kompetensutveckling och vidareutveckling i en internationell koncern. www.dalapro.se

En del av Saint-Gobain

Tillsammans med Weber, Gyproc och Isover ingår Dalapro i Saint-Gobain Sweden AB som är en del av koncernen Saint-Gobain – med 360 års erfarenhet av material och byggnadslösningar med hög innovationsgrad. Hos oss blir du en del av en inkluderande arbetskultur som präglas av respekt och mångfald. Vi tillhör Byggnadsämnesförbundet och har kollektivavtal med IF Metall, Unionen, Sveriges Ingenjörer och Ledarna.

Alla varumärken inom Saint-Gobain styrs av ett gemensamt syfte: "MAKING THE WORLD A BETTER HOME".

The Role in General

This role focuses on strengthening financial control and structure within a fast-moving production environment. As part of the Production Management Team, you will contribute to building and maintaining efficient financial processes that support both day-to-day operations and long-term development.

The role is part of the dedicated Finance team, currently consisting of a Finance Manager and a Controller and will also cooperate with the group finance support functions.

Main Areas of Responsibility

• Act as a key member of the Production Management Team, working closely with the Production Director, Site Managers, Technical Project Lead, and WCM Coordinator.

• Finance & Reporting
• Contribute to monthly closings and financial reporting, with responsibility for variable and fixed factory costs, including deviation analysis versus budget and prior year.
• Partner with accounting departments and Shared Service Centers to manage closing processes, validate accruals and provisions, and ensure accurate valuation of the P&L and Balance Sheet.
• Follow up on production performance, production costs, margins, and capital expenditure (CapEx) administration and calculations.

• Operational Collaboration & Improvement
• Collaborate with Production, R&D, and Supply Chain on improvement initiatives related to products, production processes, and working capital efficiency, as part of our World Class Manufacturing (WCM) development.
• Support forecast, budget and long-range planning (LRP), particularly regarding cost inputs and raw material assumptions.

• Systems & Development
• Depending on your background, the role may also include involvement in our ongoing transition from the current ERP system (Pyramid) and BI tool (QlikView) to group-wide platforms (SAP and Power BI).

Candidate Profile

We are looking for an analytical individual with a strong drive to complete tasks. A university degree in Business Administration, Industrial Engineering, or a comparable discipline is preferred. Candidates should ideally have 1–3 years of experience in finance or controlling; however, recent graduates with a high level of motivation and potential for development are also encouraged to apply.

At Saint-Gobain, we invest in our people. You will be supported with the mentorship and guidance needed to develop in the role.

Terms

18-month fixed-term contract with the possibility of extension to a permanent position. The position is based in Glanshammar.

Application

Don't hesitate to apply today, as applications are processed continuously. But apply at the latest on April den 30th 2025.

If you have any questions, please contact our Recruiting Manager Dennis Nilvér at dennis.nilver@saint-gobain.com.

Join us to advance your career in a role where you can truly make a difference! We look forward to receiving your application.

Deadline: 2025-04-30


Karta som visar var jobbet finns

Hitta controller jobb i Sveriges alla län


All information om lediga jobb hämtas i realtid från Arbetsförmedlingen

Informationen på denna sida uppdaterades 2025-04-19