Här nedan hittar du länkar till sammanställningar över lediga jobb controller i Sveriges alla län, klicka dig enkelt vidare för att se om det finns några jobb controller i t.ex. Stockholm, Dalarna eller Norrland. Längst ner på sidan har vi även sammanställt ett urval av lediga jobb controller i hela Sverige.
En controller är en typ av ekonom som hjälper företag och organisationer att hantera sina finansiella risker. De arbetar med kunderna för att bedöma deras finansiella stabilitet och identifiera eventuella problem som kan påverka deras verksamhet. Controllers arbetar också med kunderna för att utveckla strategier för att minska eller undvika finansiella risker.
Hos företag: Skellefteå kommun, Socialkontoret
Deadline: 2025-08-06
I Skellefteå kommun jobbar vi tillsammans över gränserna, i en arbetskultur som präglas av en ovanligt stark framtidstro. Skellefteå kommun är norra Europas med expansiva region vilket skapar möjligheter och utmaningar för socialförvaltningens verksamheter. Detta gör att det knappast funnits en mer .. Klicka för att visa hela beskrivningenspännande tid att arbeta hos oss.
Vi vet att en ny start kräver trygghet. Därför hjälper vi dig att hitta bostad när du blir en del av Skellefteå kommun.
Ekonomi- och Kvalitetsutveckling (EKU) är en del av socialkontorets centrala stab, som ger verksamheterna stöd inom ekonomi, kvalitet och utveckling. Staben består av fyra enheter med totalt ca 40 medarbetare. En av enheterna är planering, uppföljning och analys dit vi nu söker en controller.
Vi ser fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som controller är en av dina viktigaste uppgifter att på ett enkelt och pedagogiskt sätt stödja chefer under planering, genomförande, uppföljning/prognos och analys. Det innebär att du är ett bollplank till chefer och arbetar för att rapporteringen inom en av socialkontorets avdelningar är enkel, transparant och korrekt.
Som controller förväntas du vara en strategisk partner och du kommer ha en viktig roll att ta fram analysunderlag som stöd för faktabaserade beslut och skapa förutsättningar för en hållbar verksamhet. Du kommer vara viktig aktör i förbättringsarbetet och aktivt bidra till utvecklingen av den gemensamma ekonomi-och verksamhetsstyrningen samt kommunens ekonomiprocesser.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom ekonomi med erfarenhet i rollen som controller i en större organisation, gärna politiskt styrd. För rollen behövs en förmåga att snabbt sätta sig in i nya verksamhetsformer och arbetssätt samt en god analytisk förmåga och ett helhetsperspektiv.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du har lätt för att skapa förtroendefulla relationer, har en god samarbetsförmåga och kan kommunicera på ett enkelt och tydligt sätt. Som person är du ansvarstagande, driven och strukturerad samt besitter förmåga och vilja att delta i förändringsarbete. Du räds inte heller att konstruktivt utmana i syfte att effektivisera och utveckla befintliga processer.
Arbetet kräver att du kan uttrycka dig mycket väl i både tal och skrift. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och värdesätter särskilt att du är positiv, prestigelös och förtroendeingivande.
ÖVRIGT
--
Deadline: 2025-08-06
Arbetsbeskrivning
Är du en senior controller och vill arbeta på en av de största institutionerna i Linköping? Är du en person som uppskattar att ha många kontaktytor och har en god analytisk förmåga? Då har vi tjänsten för dig!
Vår kund inom offentlig sektor i Linköping söker just nu efter en senior.. Klicka för att visa hela beskrivningen controller som kan stötta upp i deras verksamhet under en period. Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat:
Arbeta tillsammans med kollegor som en stödjande och rådgivande funktion till institutionens controller och ledning, avdelningschefer, enhetschefer, forskare och projektansvarige
Arbete i huvudsak med budgetprocessen för 2025 där uppdraget innebär att vara sammankallande och hålla ihop processen under hösten 2025
Arbete i huvudsak med bokslutprocessen för 2025 där uppdraget innebär att vara sammankallande och hålla ihop processen under vintern 2025/2026
Skapa en grund för den fortsatta hanteringen av budget- och bokslutsprocessen för 2026
Stötta med underlag och analyser på uppdrag från controller/teamledare och ledning
Arbetet innebär att hålla ihop och genomlysa den gemensamma ekonomin på institutionen
Arbetet innebär att stötta vissa forskningsprojekt samt bedöma/granska kalkyler och upplägg i nya forskningsprojekt
Presentera komplexa ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt för verksamhetsföreträdare
Genomlysa befintliga rutiner och processer samt arbeta fram nya rutiner/processer och implementera dessa
Som ekonomikonsult/controller ska du verka för att ekonomiskt regelverk efterlevs samt ta fram olika typer av ekonomiska beslutsunderlag
Denna tjänst startar är start i september och kommer att fortlöpa fram till mars 2026, med chans till förlängning. Intervjuer kommer att ske löpande under sommaren och sista dag att ansöka är 2025-08-17. Så ifall denna tjänst passar dig, sök redan idag!
Ansvarsområden
Arbeta tillsammans med kollegor som en stödjande och rådgivande funktion till institutionens controller och ledning, avdelningschefer, enhetschefer, forskare och projektansvarige
Arbete i huvudsak med budgetprocessen för 2025 där uppdraget innebär att vara sammankallande och hålla ihop processen under hösten 2025
Arbete i huvudsak med bokslutprocessen för 2025 där uppdraget innebär att vara sammankallande och hålla ihop processen under vintern 2025/2026
Skapa en grund för den fortsatta hanteringen av budget- och bokslutsprocessen för 2026
Stötta med underlag och analyser på uppdrag från controller/teamledare och ledning
Arbetet innebär att hålla ihop och genomlysa den gemensamma ekonomin på institutionen
Arbetet innebär att stötta vissa forskningsprojekt samt bedöma/granska kalkyler och upplägg i nya forskningsprojekt
Presentera komplexa ekonomiska samband på ett pedagogiskt sätt för verksamhetsföreträdare
Genomlysa befintliga rutiner och processer samt arbeta fram nya rutiner/processer och implementera dessa
Som ekonomikonsult/controller ska du verka för att ekonomiskt regelverk efterlevs samt ta fram olika typer av ekonomiska beslutsunderlag
Kvalifikationer
Examen från 3-årigt gymnasium alternativ YH-utbildning och minst 10 års erfarenhet av kvalificerat redovisnings- analys- och uppföljningsarbete ELLER 3-årig universitets/högskoleutbildning med inriktning redovisning och minst 5 års erfarenhet av kvalificerat redovisning- analys- och uppföljningsarbete
Erfarenhet av liknande uppdrag med syfte att genomlysa, bygga och styra upp rutiner inom ekonomiområdet
Ansvarig för budget och prognos, månads- och årsbokslut samt rapportering till styrelse och ledning
Erfarenhet av processförbättring och processutveckling. Utveckla, effektivisera och förbättra arbetsprocesser
God förmåga att arbeta i IT-system (Excel/redovisningssystem, till exempel Raindance)
Mycket goda kunskaper i tal och skrift på svenska och engelska
Ansvarstagande
Driven och självgående
Professionellt förhållningssätt
God samarbetsförmåga
Meriterande:
Erfarenhet av större organisationer
Om företaget
Randstad
På Randstad vet vi att alla människor har en plats på arbetsmarknaden. Med verksamhet över hela landet och inom alla kompetensområden hjälper vi människor att hitta ett jobb som känns bra, och där de får möjlighet att växa, utvecklas och uppnå sin fulla potential.
Med närmare 600 000 anställda i 38 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster, med målsättningen att bli världens främsta och mest uppskattade partner på arbetsmarknaden. Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och företag att uppnå deras fulla potential. Vi kallar det Human Forward.
Deadline: 2025-08-17
Vi har kraften från över 40 000 studenter och medarbetare. Studenter som ger framtidshopp. Medarbetare som varje dag bidrar till att Linköpings universitet tar sig an samtidens utmaningar. Vår värdegrund vilar på trovärdighet, tillit och trygghet. Genom att vara modiga, tänka fritt och göra nytt ska.. Klicka för att visa hela beskrivningenpar vi tillsammans, med stora och små handlingar, en bättre framtid. Välkommen att söka jobb hos oss!
Om jobbet
Vill du arbeta i en dynamisk miljö där du får kombinera strategiskt tänkande med operativt ansvar? Vi söker nu en engagerad och analytisk controller till Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL).
Som controller vid IBL arbetar du tillsammans med dina kollegor som en stödjande och rådgivande funktion i ekonomiska frågor till institutionens ledning och avdelningschefer. En del av arbetet innebär ett övergripande ansvar för boksluts- och budgetarbetet för institutionen liksom att analysera och följa upp verksamhetens ekonomi i syfte att underlätta ledningens beslutsfattande och strategiska styrning.
Du kommer att arbeta både operativt och strategiskt med den ekonomiska hanteringen av forskningsprojekt, vilket innefattar budget- och prognosarbete, uppföljning och analys av intäkter och kostnader samt avstämningar med forskningsledare och projektansvariga. Rapportering till våra olika finansiärer ingår också i uppföljningen av projekt.
Som controller har du ett sammanhållande ansvar för ekonomifunktionen. I detta ansvar ingår att leda, koordinera och utveckla det dagliga ekonomiarbetet inom teamet, i nära samarbete med avdelningschef. Du driver arbetet med att utveckla controllerfunktionen, förbättra rutiner och kvalitetssäkra processer för att stärka teamet.
Därtill är du institutionens representant i ekonomiska frågor gentemot andra institutioner, fakultetskanslierna och universitetsförvaltningen.
Om dig
Vi söker dig som är strategisk i ditt förhållningssätt, där du ser helheten och orsakssamband. Vidare kommunicerar du på ett tydligt sätt och värdesätter att bygga relationer och samverka i yrkesmässiga sammanhang. Du har god förmåga att strukturera ditt arbete och tar ansvar för att driva processer framåt.
Vi vill att du har:
• Minst 3-årig högskoleutbildning med inriktning som arbetsgivaren bedömer som relevant för anställningen.
• Erfarenhet av arbete inom verksamhets- och ekonomistyrning i nära samverkan med en chefsfunktion.
• God förmåga att söka fram relevant information från system och sedan kunna strukturera, sammanställa, analysera och presentera det på ett systematiskt och pedagogiskt sätt.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig väl både i tal och skrift på svenska och engelska.
• Mycket hög användarkompetens i Excel.
Det är meriterande om du har:
• Tidigare erfarenhet av att arbeta med systemstöd som Raindance eller Business Intelligence-verktyg (Qlik Sense, Power BI eller liknande).
• Tidigare erfarenhet av att samordna och/eller arbetsleda arbetsgrupper.
Din arbetsplats
Du kommer arbeta på Avdelningen för verksamhetsstöd. Vårt uppdrag är att ge stöd till verksamheten på både avdelningsnivå och central nivå. Läs mer om vår verksamhet här Avdelningen för verksamhetsstöd (VS) - Linköpings universitet.
Institutionen för beteendevetenskap och lärande har verksamhet både i Norrköping och i Linköping. Denna anställning är placerad i Linköping, samtidigt som du förväntas att regelbundet arbeta på båda våra campus.
Om anställningen
Tillsvidareanställning, heltid. Provanställning kan komma att tillämpas.
Tillträde enligt överenskommelse.
Lön och förmåner
Linköpings universitet tillämpar individuell lönesättning.
Vi erbjuder möjlighet till distansarbete viss del av din arbetstid när verksamhetens behov och arbetsuppgifterna medger detta.
Läs mer om förmåner för anställda här.
Vi välkomnar sökande med olika bakgrund, erfarenheter och perspektiv, det berikar och utvecklar vår verksamhet. För oss är det självklart att värna om allas lika värde, rättigheter och möjligheter. Läs om vårt arbete med Lika villkor.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Deadline: 2025-08-14
Hos företag: Vaggeryds kommun, Kommunledningskontoret
Deadline: 2025-08-03
Om arbetsplatsen
Vi söker en controller med ansvar för barn- och utbildningsförvaltningens verksamhet.
Kommunledningskontoret i Vaggeryds kommun ligger i Skillingaryd, där ekonomienheten består av 11 medarbetare med bra sammanhållning och hög kompetens. Vi delar våra erfarenheter och kunskaper fö.. Klicka för att visa hela beskrivningenr att utvecklas tillsammans. Vi arbetar med ständiga förbättringar och du kommer ha goda utvecklingsmöjligheter och inflytande. Våra värderingar bygger på människors lika värde och vi vill ge bra service till våra kommuninvånare. Det strategiska läget gör kommunen till en attraktiv plats att bo, verka och leva i.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som är intresserad av offentlig organisation där målet är att ge invånarna bästa möjliga service, där samspel mellan verksamhet och ekonomi är avgörande för att uppnå goda resultat.
Vi erbjuder dig ett spännande uppdrag som controller för barn- och utbildningsförvaltningen. Barn- och utbildningsförvaltningens verksamheter omfattar förskola, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning. Förvaltningens budgetomslutning är ca 500 miljoner kronor och har 540 anställda.
Det här får du arbeta med
I ditt uppdrag som controller för barn och utbildningsförvaltningen ansvarar du för att stödja chefer i olika ekonomiska processer såsom budgetering, prognostisering, uppföljning, bokslut och analyser. Du ska ha en helhetsbild av ekonomifrågor och arbeta med fokus på verksamheternas behov.
I tjänsten ingår också redovisning samt bokslutsarbete. Tillsammans med övriga på ekonomienheten arbetar du strategiskt med att utveckla och förbättra kommunens gemensamma ekonomiska processer och rutiner.
I uppdraget ingår även att delta i ledningsgruppen för barn- och utbildnings förvaltningen samt föredra ekonomi i barn- och utbildningsnämnden.
Kvalifikationer
Du ska ha ekonomisk examen från högskola eller universitet eller annan relevant utbildning. Önskvärt är några års erfarenhet av controller arbete och gärna erfarenhet från skolområdet eller offentlig verksamhet.
Du har en pedagogisk ådra, lätt att utrycka dig i både tal och skrift i det svenska språket. Kan sammanfatta och förmedla såväl ekonomiska frågor som övriga frågor på ett enkelt och tydligt sätt. Du har god analytisk förmåga, kan analysera komplexa frågor och dra logiska slutsatser. Du har lätt för att skapa relationer och trivs att samarbeta med andra men är även trygg med att arbeta självständigt.
Du har intresse för både verksamhet- och ekonomistyrningsfrågor samt är bekväm i redovisningsfrågor. Du har förmåga att se delarnas koppling till helheten och du har goda systemkunskaper, så som t.ex. Office-paketet, särskilt Excel.
Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper.
Övrigt
I denna rekryteringsprocess ingår intervjuer och referenstagning. Då vi rekryterar över semesterperioden är vi behjälpliga med frågor via mail. Urval sker efter annonserings perioden och intervjuer är planerade till den 12 augusti.
Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige.
Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Deadline: 2025-08-03
Ett jobb som räknas! Hos oss bidrar du till ett välfungerande samhälle för allmänhet och företag.
Som controller på Kronofogden arbetar du med olika uppdrag inom ramen för styrning och stöd. Ekonomienheten bildades 1 januari 2024 för att samla myndighetens controlleruppdrag. Här arbetar vi med my.. Klicka för att visa hela beskrivningenndighetens alla styrprocesser nära ledningen men även med det stöd som verksamheten har behov av inom planering och uppföljning. Vår storlek på myndighet gör att det finns goda möjligheter till spännande utmaningar men även att få överblick och skapa sig en förståelse av hela verksamheten.
Om jobbet
Dina arbetsuppgifter är varierande och du har nära kontakt med chefer i vår verksamhet och inom stödfunktioner. Det är viktigt att du kan se helheten genom att ha uppdrag som rör sig mellan styrande uppdrag och det stöd vi ger till resten av organisationen både inom ekonomi och verksamhet. Det kan t.ex. vara att driva och samordna arbetet för hela myndighetens budget och verksamhetsplan eller ge stöd i prognosarbete och uppföljning på avdelningar och enheter i organisationen. För att trivas som controller i den här rollen behöver du ha intresse och förmåga att hantera både ekonomi, verksamhet, utvecklingsfrågor och kravställning. Det är också viktigt att du kan se helheten men med förståelse för detaljer. Inom enhetens uppdrag är efterlevnad av regelverk en viktig grund och även fokus på arbete för att utveckla våra arbetsprocesser, ekonomisystem och BI-verktyg.
Rollen som controller hos oss innebär att du kommer att ha uppgifter som kopplar mot såväl externredovisning som intern redovisning som ska stödja planering och uppföljning, t.ex. arbete med ekonomimodellen. Vårt uppdrag omfamnar hela processen från budgetunderlag till årsredovisning. Du ger stöd i form av analyser och medverkar eller leder olika utvecklingsuppdrag inom enhetens ansvarsområden.
Alla som arbetar på Kronofogden bidrar till arbetet mot brott. I denna roll kommer du genom planering, analyser och uppföljning att bidra till att verksamheten uppnår sina mål och kan arbeta med viktiga uppgifter för att motverka brott.
Enheten består av 22 medarbetare. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga controllers på enheten genom inom olika uppdrag, leveranser och produkter. Huvuddelen av enheten är placerad i Sundbyberg, en mindre grupp om 4 medarbetare är placerade i Göteborg. Det innebär att resor till Sundbyberg förekommer. Du kommer att rapportera till enhetschefen som har sin placering i Sundbyberg.
Om dig
Som medarbetare på Kronofogden förväntas du leva upp till vår https://www.kronofogden.se/jobba-hos-oss/medarbetarpolicy. Du tar initiativ, är engagerad och tar ansvar för att målen nås. Du bidrar till verksamhetens utveckling och hjälper dina kollegor att lyckas. Du bemöter andra med respekt, vänlighet och lyssnar aktivt på andra och visar positiv attityd.
Du arbetar resultatinriktat, visar handlingskraft och arbetar fokuserat mot det som ska uppnås. Du är stabil och förtroendeingivande i mötet med människor i utsatta situationer. Du har lätt för att kommunicera och pedagogiskt i mötet med kunder. Du har en analytisk förmåga som innebär att du ser samband och hittar den mest effektiva lösningen. Du anpassar dig efter förutsättningarna och de förändringar som sker.
Dina kvalifikationer:
- minst 5 års aktuell erfarenhet av controlling inom svensk myndighet på en myndighetsövergripande nivå, med aktuell erfarenhet avser vi de senaste fem åren
- minst 5 års arbete i ekonomisystemet UBW och funktioner kopplat till kravställning på användning och förändringar utifrån verksamhetens behov
- minst 5 års arbete i systemet Mercur kopplat till budget och prognosarbete med bred förståelse av systemet och erfarenhet av kravställning av nya funktioner
- god kunskap om och erfarenhet av att arbeta med statens modell för investeringar och finansieringsformer
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är önskvärt att du har tidigare erfarenhet av arbete hos oss på Kronofogden.
Om oss
Kronofogden är en statlig myndighet med ett viktigt uppdrag. Vi jobbar nära människor i utsatta situationer. Vi hjälper den som inte har fått betalt och vägleder den som ska betala. Vi ger medborgare och företag information och god service, så att de kan fatta långsiktiga och hållbara beslut. Det kräver kunskap, handlingskraft, omtanke och mod. Vi bidrar till ett väl fungerande samhälle för allmänhet och företag – ett samhälle där skulder och andra krav blir fastställda och indrivna på ett rättssäkert sätt.
Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. När du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas – både för andra och för dig.
Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och inleds med provanställning i sex månader. Du blir anställd som controller. Kronofogden erbjuder möjlighet till distansarbete efter överenskommelse med arbetsgivaren.
Att arbeta i staten innebär att du följer den statliga värdegrunden. Det ställs också särskilda krav på omdöme, säkerhetstänkande och att du följer gällande lagar. Vi ställer frågor vid intervju om tidigare eventuell brottslighet och brister i tidigare anställning. För slutkandidater ställs även dessa frågor till referenspersoner. Vi tar även in uppgifter om skulder registrerade hos Kronofogden, konkurs och näringsförbud. Framkomna uppgifter vägs in vid helhetsbedömningen av din lämplighet för den aktuella anställningen.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbets-uppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår https://www.kronofogden.se/jobba-hos-oss.
Välkommen med din ansökan senast den 2025-07-18!
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Deadline: 2025-07-18
Hos företag: Trelleborgs kommun, Kommunledningsförvaltningen
Deadline: 2025-07-31
I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva.
Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt... Klicka för att visa hela beskrivningen
Välkommen att ta plats på resan!
Kommunledningsförvaltningen leder, utvecklar och stöttar kommunens totala organisation och verksamhet utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Inom våra avdelningar arbetar vi med ekonomi, HR, kommunikation, medborgarservice samt planering och tillväxt. Vi har ett starkt fokus på hållbar utveckling, kommunikation och innovation i syfte att möta kommunens framtida behov och utmaningar.
Arbetsplatsen
Vi söker nu en engagerad och driven controller till controllerenheten.
Controllerenheten tillhör kommunledningsförvaltningens ekonomiavdelning och har till uppgift att tillhandahålla ett kvalificerat controllerstöd till kommunens förvaltningar i ekonomiska frågor såsom budget, uppföljning, analys och utredningar med mera. På enheten arbetar tio controller, två ekonomer och leds av en enhetschef. Du kommer i denna tjänst jobba gentemot arbetsmarknadsförvaltningen samt kultur- och fritidsförvaltningen.
Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där vi tillsammans utvecklas och bidrar till att uppfylla kommunens uppdrag.
Arbetsuppgifter
Som controller är du ett professionellt stöd till verksamheterna.
Du kommer ha en viktig roll i våra ekonomiska processer och arbetar nära våra chefer inom arbetsmarknadsförvaltningen samt kultur- och fritidsförvaltningen. Du kommer agera som en stödfunktion där du kontinuerligt bistår med analyser och uppföljning av den löpande verksamheten. Detta är en möjlighet för dig som trivs med att jobba konsultativt och analytiskt samt vågar ta initiativ i ekonomiska frågor.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att innefatta framtagande av budgetar, månadsuppföljning, prognoser och även agera rådgivande till chefer och andra beslutsfattare. Det kan till viss del inkludera uppföljning av investeringar, omvärldsbevakning samt diverse analys, samtidigt som du kommer att bidra till enhetsövergripande uppgifter och/eller kvalificerat utvecklingsarbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning inom ekonomi från högskola/universitet. Du har dokumenterad yrkeserfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete som controller. Det är meriterande om du har tidigare yrkeserfarenhet och kännedom inom kommunal verksamhet och inom arbetsmarknadsförvaltningen samt kultur- och fritidsförvaltningen.
För tjänsten krävs god digital vana inom Officepaketet och särskilt Excel samt även förmåga att kunna uttrycka sig väl på svenska i såväl tal som skrift. Meriterande är om du har erfarenhet av att arbeta i ekonomisystemet Raindance och analysverktyget Power BI.
För att lyckas i rollen krävs att du har god samarbetsförmåga, har sinne för analys samt är utvecklingsinriktad och handlingskraftig. Du har dessutom en god kommunikativ förmåga och kan med lätthet se helheter. Du trivs med att arbeta i en miljö som ställer höga krav på ansvarstagande, flexibilitet samt kommunikation. Parallellt med ordinarie arbete trivs du även med att driva utveckling och förbättra processer. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.
Kontakt
För frågor kring tjänstens innehåll, vänligen kontakta Arta Bucolli, enhetschef Controllerenheten 0410-73 33 04.
Övrigt
Vi tillämpar löpande urval, så dröj inte med din ansökan.
Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket
Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Deadline: 2025-07-31
Åt vår kund söker vi en Controller
Uppdragsbeskrivning
I ditt uppdrag som controller hos kunden ansvarar du för att stödja chefer i olika ekonomiska processer såsom budgetering, prognostisering, uppföljning, bokslut och analyser. Du ska ha en helhetsbild av ekonomifrågor och arbeta med fokus på v.. Klicka för att visa hela beskrivningenerksamheternas behov. Du har ett nära samarbete med controllers, chefer och rektorer för att säkerställa att ekonomiska beslut och åtgärder är välinformerade och strategiska. Redovisningsuppgifter kan även ingå i detta uppdrag, så som balanskontoavstämning, kontering av fakturor, uppbokningar m.m.
Du kommer att tillämpa din breda kompetens inom ekonomi för att agera som rådgivare och framställa relevanta underlag för chefer vid strategiska analyser. En viktig del av ditt arbete är att aktivt delta i planerings- och analysprocessen för verksamheten, samt att kommunicera ekonomisk uppföljning på ett tydligt och begripligt sätt för personer utan ekonomisk bakgrund. Din roll kräver därmed både god analytisk förmåga och kommunikationsfärdigheter.
Obligatoriska krav
Högskoleexamen inom ekonomi
Några års erfarenhet av arbete inom controlleruppdraget.
Meriterande krav
Erfarenhet av ekonomisystemet Raindance
Erfarenhet från kommunal verksamhet och inom barn- och utbildningsfrågor
Goda kunskaper i Excel och erfarenhet av att arbeta med digitala beslutsstödsystem.
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.
Deadline: 2025-07-17
Hos företag: Kommunledningsförvaltningen, Ekonomiavdelningen
Deadline: 2025-08-06
Är du en driven och analytisk controller som vill arbeta med kommunövergripande processer och bidra till utveckling? Trivs du med ansvar, variation och möjligheten att påverka? Då är det här tjänsten för dig! Vi söker en engagerad och lösningsfokuserad controller till vår centrala ekonomifunktion.
.. Klicka för att visa hela beskrivningen
Ta chansen att bli en del av vårt engagerade och kompetenta team.
Det här erbjuder vi
Som controller hos oss kommer du att ha en central roll inom Hässleholms kommuns ekonomistyrning och vara med och utveckla framtidens ekonomiska processer. En viktig del av arbetet innebär att operativt arbeta med månadsuppföljning, bokslut, delårsrapport, årsredovisning samt statistikrapportering. Du erbjuds en varierad tjänst med stort ansvar och frihet att påverka både verksamheten och dina egna arbetsuppgifter.
Du ansvarar för att analysera och sammanställa ekonomiska underlag som ger ett tydligt beslutsstöd till kommunledningen. Genom att stödja samtliga förvaltningar i ekonomiska frågor bidrar du till att skapa en helhetssyn på kommunens ekonomi.
Vidare arbetar du med att säkerställa att kommunens ekonomiska processer är effektiva, kvalitetssäkrade och i linje med gällande lagstiftning och andra styrdokument. Du kommer också att arbeta aktivt med att identifiera förbättringsmöjligheter och delta i förändringsarbete som stärker kommunens ekonomistyrning. Ekonomiarbetet styrs av kommunens centralt beslutade tidsramar, vilket innebär att arbetet kan vara mer intensivt under vissa perioder, som vid uppföljnings- och bokslutsarbete.
Vi arbetar i moderna IT-system, där Office 365 och Unit4 är centrala verktyg, och strävar efter att ligga i framkant inom digitalisering. Arbetet utgår från ett koncernperspektiv med fokus på kvalitet, service och utveckling.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100% med tillträde enligt överenskommelse.
Som arbetsgivare erbjuder vi en stimulerande miljö där samarbete, kvalitet och utveckling står i centrum. Din arbetsplats är Stadshuset i centrala Hässleholm, nära både tåg- och bussförbindelser, med möjlighet till visst distansarbete. Hässleholms kommun strävar efter att skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv där du som medarbetare trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi erbjuder också attraktiva förmåner, exempelvis friskvårdsbidrag och möjlighet att byta semesterdagstillägg mot extra lediga dagar.
Vem är du
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi, minst på kandidatnivå. Du har flera års erfarenhet av kvalificerat arbete som controller eller ekonom, då rollen innebär både strategiskt och operativt arbete i en stor organisation. Du har arbetat inom politiskt styrd verksamhet och har god förståelse för de särskilda förutsättningar och processer som styr en sådan verksamhet. Du har även erfarenhet av förändringsarbete och utveckling av ekonomiska processer.
Du är analytisk, lösningsfokuserad och van att arbeta med olika IT-system, med kunskaper i Office 365 och Unit4. Du håller dig även uppdaterad inom ekonomi- och redovisningsområdet.
Som person är du strukturerad, självgående och har ett strategiskt tänkande med förmågan att se helheten. Du trivs i en roll där du får lösa problem, identifiera förbättringsmöjligheter och kommunicera lösningar tydligt, både muntligt och skriftligt. Med din erfarenhet ser du genomförbara och effektiva lösningar i vardagen och drivs av möjligheten att utveckla arbetsuppgifter och rutiner.
För att lyckas i rollen är det också viktigt att du är handlingskraftig och resultatorienterad. Du delar de värderingar och det förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy: Hässleholms kommuns medarbetar- och ledarpolicy.
Övrigt
Intervjuer är inplanerade i vecka 32.
För dig med skyddade personuppgifter hänvisar vi till rekryterande chef för vidare information kring hur du ansöker.
Om oss
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom strategisk samhällsutveckling, ekonomi, HR, kansli, kommunikation, IT och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Ekonomiavdelningen ansvarar för kommunens ekonomiska planering, redovisning, uppföljning, upphandling samt verksamhetsutveckling inom området.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalitet som syns, visar respekt för individen och sätter invånaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!
Deadline: 2025-08-06
Hos företag: IKEA of Sweden
Deadline: 2025-07-27
Do you have a passion for home furnishings and creating a great offer? Are you inspired by people’s real life at home? Are you motivated by reaching more of the many people through a desirable and affordable range offer? Are you interested in leading the product development process, change and impro.. Klicka för att visa hela beskrivningenvements, keeping the consumer and the business in focus and delivering products with quality and speed? Then this might be the right opportunity for you!
About the role
As Project Controller you lead project progression within the IKEA product development process to ensure that the development team delivers to project ambitions and the time plan throughout the project. You lead project planning, tracking and follow‐up and secure that the team delivers to the project brief and in compliance with the product development process.
This role is a permanent position and located in Älmhult, Sweden. In this role you will report to, Team Manager Range, and belong to the Range function at Range Area Seating.
Your main responsibilities as Project Controller are:
Project management including project planning, tracking and follow up according to project ambition, time plan and KPI’s.
Proactively lead the product development process, secure process compliance and continuous process improvement.
Administration of the range for the assigned area.
Capture and document project learnings and secure that these are utilized in future projects.
You will lead project team meetings and co-lead team development.
Qualification
We are looking for a goal-oriented team player with the communicative ability to build strong relationships with stakeholders and engage people by creating a commitment to objectives, plans and processes. You have an eye for details and excellence in operations. You can analyze, draw conclusions and understand how decisions and processes impact the totality.
To be successful in this role we expect you to have:
Experience from leading or coordinating projects
Project management and leadership skills
An academic degree within Business Administration, Project Management, Economics, or equivalent work experience
Knowledge from Microsoft Office and project management tools
Be fluent in written and verbal English
Additional information
Register your application no later than July 27. We are looking forward to receiving your application.
Deadline: 2025-07-27
Introduction
TRATON Financial Services is the global captive financial services provider for the TRATON GROUP, supporting the brands Scania, MAN, International, and Volkswagen Truck & Bus. We offer a broad range of integrated financing and insurance solutions for customers, dealers, and distributors.. Klicka för att visa hela beskrivningen—helping to simplify our customers’ business and enable sustainable transport solutions.
As part of one of the world’s leading commercial vehicle groups, we are committed to shaping the future of transport through smart financial services, deep industry knowledge, and close collaboration with our brand partners.
At TRATON Financial Services, Diversity & Inclusion are essential parts of our identity. All qualified applicants will receive consideration for employment without regard to race, color, religion, gender, sexual orientation, national origin, genetics, disability, or age.
Learn more at www.tratonfs.com
Role Summary
This newly established role will play a critical part in driving group-wide HR compliance, reporting, and transformation. Reporting to the Global Compensation & Benefits Manager, the HR Controller will coordinate CSRD reporting, steer global HR projects, and act as a strategic interface between People & Culture, Finance, and GRC.
Job Responsibilities
Drive and consolidate CSRD reporting across TFS Group (Global responsibility)
Translate regulatory developments into actionable HR reporting processes
Coordinate global HC data, headcount, and project metrics with Group and Brand functions
Act as a liaison with TRATON SE, PMO, and local HR teams for data, insights, and alignment
Lead selected HR projects (e.g. Employee Survey) from planning to implementation
Support change management and communication rollouts
Who you are
You have a bachelor degree within related areas and a few years of experience in related areas as well (Finance / Sustainability / Compliance / Projects).
As a person, you have an analytical profile and attention to detail.
Strong data and documentation skills.
You have a good understanding of MS Excel - other systems and tools are +
English fluency required - Swedish and / or German is advantage.
We welcome applicants from all backgrounds – your unique experience and perspectives is valuable to us.
This is us
You’ll join a high-visibility, cross-functional HR unit led by the Global C&B Manager. The team operates at the intersection of Compensation, Governance, Finance and HR Data Strategy. With growing responsibilities linked to ESG, sustainability, and regulatory compliance, this position will help define how TFS manages its people data, projects, and accountability.
We offer
Opportunity to work in a dynamic and international environment.
Competitive salary and eligible for Annual TFS Bonus Scheme
Position based in TFS HO in Södertälje, and possibility for hybrid working
Access to office Hub at Sergel torg in Stockholm city
Opportunities for growth in a dynamic and complex environment
Access to Scania Express bus from Stockholm central and Liljeholmen to TFS HO in Södertälje
Supportive and collaborative team culture.
Application
Your application should include a CV and any relevant certificates. We welcome all applicants and strive for diversity in our recruitment processes.
Apply as soon as possible, no later than 2025-08-07. Screening will take place on an ongoing basis during the application period. Logical and personality tests may be used as part of the selection process, and a background check may be required for this role.
If you have questions or would like more information, please contact: Kenzo Tiago Nagafchi, Global Compensation and Benefits Manager, kenzo.nagafchi@tratonfs.com
We look forward to your application!
#TRATONFS
Deadline: 2025-08-07